Uptrent schreef:
Ik was vandaag op een besloten beleggersymposium voor een grote beleggingsclub(meerdere miljoenen) En daar was een voordracht van de jongens van Valuesquare. Ook over TT gesproken en ook met andere zeer grote investeerders. En die zeiden helaas allemaal over TomTom; Het is over. Het one-product business model van TomTom heeft gefaald dankzij de toegenomen gratis concurrentie. De competitie heeft een minstens zo goed en GRATIS product(ik heb zelf een Nokia met OVI-maps en dat werkt helaas prima moet ik eerlijk toegeven) dus dat kan kloppen.
Enig sprankje was de toegenomen automotive business. Maar goed: De enorme afwaardering van het aandeel en het wegblijven van grootaandeelhouders(meer als 5%) wijzen daar ook gewoon op. Het vertrouwen is totaal weg bij de belegger en dit kan niet meer hersteld worden. Ook al stel je daar honderd miljoen goede kwartaalcijfers tegenover..Zoveel is nu wel duidelijk geworden. Zei Valuesquare gebasseerd op de koersontwikkeling van de afgelopen 6 maanden. Op dit moment is en blijft TT dood geld in het porto.
Waarom nou deze zeer negatieve posting?(voor de duidelijkheid: ik heb zelf nog steeds TT in de porto en ik verdom het om ze op deze koersen te verkopen) Omdat er dingen MOETEN veranderen!
Omdat (zo zeiden ook de fondsbeheerders van Valuesquare) het busenissmodel eerst op de schop moet. Bedrijfsmatig en fundamenteel moeten er dingen veranderen. Dit houdt dat beleggers dus geen vertrouwen meer hebben in een stand-alone TT. En dat TT zichzelf in de etalage moet leggen teneinde overgenomen te worden. Om zo weer vertrouwen en aandeelhouders waarde te kunnen kweken onder de vleugels van een partij die wel de producten van TeleAtlas weg kan zetten omdat zij nog wel over een voldoende consumentenmarkt beschikken. Denk dan aan bedrijven zoals Samsung, Microsoft, Apple, Blackberry, LG zelfs Google. Deze bedrijven hebben oprecht behoefte aan een kaartenbouwer zoals TeleAtlas en zij hebben de afzetmarkt om de TelaAtlas producten te kunnen vermarkten. Valuesquare zag nl. wel het strategische belang van TeleAtlas in, dat nu (verpakt in het TT-jasje met het overleden business model niet uit de kleren komt)
Ik sluit mij aan bij deze conclusies en ik vind dat TT het aan haar aandeelhouders VERPLICHT is om deze drastische stappen te ondernemen(actief naar een overnemende partij op zoek gaan) omdat ik de koersen niet meer op korte/middellange/lange termijn hersteld zie.
Nogmaals: Als het Bestuur van TT dit niet goedschiks wil. Dan moeten de aandeelhouders haar dwingen alla TCI-ABN-AMRO wijze!