Toekomstbeeld schreef op 19 juni 2017 22:27:
[...]
En dat is precies mijn punt. Bij warm weer voor een wat langere periode ben je de online (en fysieke winkel) omzet structureel kwijt. En dat scheelt PostNl in de bezettingsgraden van hun sorteermachines en in de opbrengsten terwijl de vaste kosten zoals huren, overheads, rentes, afschrijvingen, leases, salarissen etc wel doorlopen.
Bij (erg) koud weer stijgt juist de online omzet en daalt de fysieke omzet. Juist goed voor PostNL. Prima.
Maar ik had het niet over de sterke periodes waar juist kansen liggen maar over de toch al moeilijke periodes zoals inderdaad de zomer. Blijft het lang warm (tov 2016) dan zal je dat zien in de Q2 en Q3 volumes bij de postpakketten.
Meer risico dan kans. Dat is mijn punt mbt deze twee periodes. Meer risico dan kans. Als het de hele zomer slecht weer zou zijn koopt men ook geen zomerkleding. Bij beide weertypen is het woord te al snel leidend tot een probleem. Bij de herfst en winter is dat effect minder sterk. Is er ook, maar minder sterk omdat de consument dan dichter bij de laptop bestelknop blijft.
Is al jaren zo en het risico voor pakketbezorgers op een teleurstellend zomerkwartaal wat betreft omzet/resultaat zal alleen maar groter worden omdat het referentie punt (aantallen volumes) elk jaar stijgt.
Als men een paar jaar geleden bij wijze van spreken (puur als voorbeeld) 10% miste op 100000 pakketten was dat 10000 stuks missen in de opbrengst. Maar nu is 10% missen op 1000000 pakketten wel eventjes 100000 stuks missen in de omzet. En dat klapt er ook hard in wat betreft marges. De kosten zijn immers meegegroeid en afgesteld op 1 miljoen stuks.
Dus als het lang warm is en de consument besteld dit jaar onverhoopt minder door het warme weer, dan is de toch al kleine winst in zo'n Q2 en/of Q3 heel snel weg. In Q2 2016 deed men maar 21 miljoen winst, in Q3 2016 ook maar 20 miljoen winst.
Met tegenvallende omzetten in Q2 en/of Q3 bij de pakketten zijn dat soort bedragen snel gehalveerd of zelfs erger. En vergeet ook niet dat de postbezorgingsvolumes in Q1 van 2017 ook harder terugvielen dan eerst gedacht. Er is geen enkele aanleiding om te denken dat de volumes bij de brieven ineens weer uit de dood zullen herrijzen dus dat wordt ook al moeilijker voor Q2 2017 dan vorig jaar.
Dit zijn risico's die je kunt inschatten. Er is niets te winnen de komende tijd en al helemaal niet in aanloop naar de Q2 cijfers. De koers zakt niet voor niets.