Benzineauto voorlopig nog niet afgeschreven
Aan ambities en optimistische groeiverwachtingen voor de elektrische auto ontbreekt het niet, maar wereldwijde verkoopcijfers en prognoses laten zien dat de benzine- en dieselmotor nog niet is afgeschreven.
Frankrijk en Groot-Brittannië onthulden recentelijk plannen om de benzine- en dieselmotor in 2040 in de ban te doen, Volvo gaat vanaf 2019 alleen nog maar auto's maken met tenminste ook een elektrische motor en de aandelenkoers van Tesla ? ? schoot afgelopen week omhoog na beter dan verwachte kwartaalcijfers en hooggespannen verwachtingen voor het nieuwste model.
Afzwakkende groei
Toch betekent het nog niet het einde van de benzine- of dieselauto. Zo werden er afgelopen jaar wereldwijd weliswaar 60% meer elektrische auto's verkocht dan in 2015 en rijden er nu voor het eerst meer dan 2 miljoen elektrische auto's rond op deze planeet, het marktaandeel is met minder dan 1% nog beperkt. Gilles Normand, hoogste baas van Renault elektrische auto's, zei in juni dat de groei van de elektrische automarkt lager is dan het bedrijf eerder had verwacht.
En waar verkopen in Europa en de VS nog stevig in de lift zitten, zwakt de groei juist af in China, verreweg de belangrijkste markt voor elektrische auto's. Dat land is goed voor meer dan 40% van alle verkochte elektrische auto's wereldwijd.
Van hoge subsidies naar quota
China heeft dit jaar de subsidies met een vijfde teruggebracht en wil er in 2020 helemaal van af om een eind te maken aan subsidiefraude. Dat heeft het afgelopen halfjaar geleid tot een sterk afgenomen groei van het aantal verkochte elektrische auto's tot ruim 14%, vergeleken met 127% in dezelfde periode van 2016.
Nieuwe plannen en zelfs controversiële verplichte quota voor elektrische auto's moeten autofabrikanten de komende jaren aansporen meer elektrische auto's te gaan produceren, maar het is de vraag hoe effectief die maatregelen zullen zijn bij het wegvallen van subsidies voor consumenten.
Zo is de best verkochte elektrische auto in China op dit moment de volledig elektrische tweezitter Zhidou D2 EV. Het omgerekend zo'n €6300 kostende stadsautootje dankt die koppositie voor een belangrijk deel aan subsidies, want als die er niet waren geweest zouden consumenten er ruim drie keer zoveel (€20.000) voor moeten betalen.
Hoe belangrijk subsidies nog steeds zijn, bleek eerder dit jaar in Hongkong. Tesla verkocht er in april geen enkel voertuig meer, nadat de lokale belastingsubsidie op elektrische auto's was komen te vervallen. In maart verkocht het bedrijf er nog bijna 3000. In Denemarken stortten de verkopen van elektrische auto's in het eerste kwartaal van dit jaar met 60% in, na het wegvallen van belastingvoordelen.
Optimistischer
Onderzoeksbureau Bloomberg New Energy Finance is niettemin optimistischer geworden over een mooie toekomst voor de elektrische auto. De onderzoekers verwachten dat in 2040 iets meer dan de helft van alle auto's die in de wereld worden verkocht elektrisch zullen zijn.
Omdat de wereldwijde automarkt naar verwachting blijft groeien, rijden er volgens Bloomberg New Energy Finance over 23 jaar wel nog steeds ruim 1 miljard fossiele auto’s rond in de wereld, zelfs iets meer dan nu.
100% elektrisch in 2035
Zakenbank ING denkt dat het sneller zal gaan met de elektrische auto, althans in Europa. 'Een groeipad waarbij bijna alle verkochte nieuwe auto's in 2035 volledige elektrisch aangedreven zijn, wordt steeds realistischer', schrijft de bank in een recent marktrapport.
De bank denkt dat door sterk dalende kosten voor batterijen en een toenemende actieradius de totale kosten van de auto in 2024 gelijk zullen zijn aan die van een brandstofauto. In de jaren daarna zullen ze zelfs goedkoper worden en worden elektrische auto's dus veel aantrekkelijker.