'Europese auto-industrie heeft alleen toekomst bij snelle overstap op elektrische auto's'
De Europese auto-industrie heeft alleen toekomst als ze snel de overstap maakt naar de productie van auto's met een lage uitstoot. Anders zal ze worden weggevaagd door concurrentie uit de Verenigde Staten en Azië. Daarvoor waarschuwt eurocommissaris Elzbieta Bienkowska (industrie) in een interview met een aantal Europese media, waaronder het Financieele Dagblad.
Volgens Bienkowska is een verdere ontwikkeling van de verbrandingsmotor een 'doodlopende straat'. De dieselauto noemt ze 'een technologie uit het verleden'. De nadruk moet daarom komen te liggen op elektrisch rijden. 'Als er niet snel genoeg wordt gehandeld, zullen de elektrische auto's die in 2030 op de weg rijden niet uit Europa komen', zo zegt ze zonder omwegen.
Elzbieta Bienkowska (midden) eerder dit jaar bij een EU-overleg in Brussel.
Elzbieta Bienkowska (midden) eerder dit jaar bij een EU-overleg in Brussel.Hollandse Hoogte
Chinese gedrevenheid
De meeste aandacht gaat nu naar de Amerikaanse autobouwer Tesla, die er onder leiding van de visionair Elon Musk in geslaagd is om het bezit van een elektrische auto sexy te maken. Maar in China zijn nu ook grote ontwikkelingen gaande, gedreven door de sterke vervuiling in de Chinese steden. En de verwachting is dat India snel zal volgen.
Lees ook dit rapport van de Europese Commissie over de toekomst van de Europese auto-industrie
De Chinese overheid heeft in navolging van de Amerikaanse staat Californië besloten om een quotum in te stellen voor elektrische auto's. In 2019 moet al 10% van de nieuwe auto's zijn uitgerust met een batterij om op elektriciteit te kunnen rijden. Dat kan ook via een plug-in of een hybride variant, die de stroom haalt uit het accupakket in de auto.
Europa stimuleert
De Europese Commissie zag onlangs af van verplichte quota, maar wil de auto-industrie belonen als in 2025 minimaal 15% van haar wagenpark bestaat uit auto's met een lage uitstoot (van minder dan 50 gram CO2 per kilometer). Autofabrikanten die dit percentage halen, kunnen rekenen op coulance bij hun uitstoot van koolstofdioxide.
‘Autofabrikanten zullen door consumenten worden gedwongen om de omslag naar elektrisch rijden te maken’• Elzbieta Bienkowska
Bienkowska zegt niets te zien in quota ('ik ben tegen een planeconomie'). Maar ze noemt 2025 wel een belangrijk meetpunt, omdat dan zal blijken of de Europese autobouwers serieus werk hebben gemaakt van de omslag naar elektrisch rijden. 'Ik zou teleurgesteld zijn als ze in doorsnee de 15% niet halen. Ze zullen ook daartoe worden gedwongen door consumenten.'
Miljardeninvesteringen
De Poolse EU-commissaris ziet dat de Europese autosector zich ervan bewust is dat er grote belangen op het spel staan. Er wordt volgens haar ook echt veel geld in nieuwe technologieën gestoken. Volkswagen maakte bijvoorbeeld in september een investeringsplan van € 20 mrd bekend om elektrische versies te bouwen van alle driehonderd automodellen die het nu op de markt brengt.
3,3 miljoen
Aantal werknemers dat betrokken is bij de productie van auto's in Europa.
Maar de industrie voert tegelijkertijd nog een stevige lobby om strenge Europese regels voor verduurzaming van haar wagenpark te voorkomen. Daarbij wordt herhaaldelijk het werkgelegenheidsargument van stal gehaald: een te harde aanpak zou banen kunnen kosten in een sector die in de EU werk biedt aan twaalf miljoen mensen (waarvan ruim drie miljoen in de productie).
Gebrek aan vaardigheden
Bienkowska stelt echter dat er geen werkgelegenheid verloren zal gaan door de overgang naar de productie van auto's die geen CO2 uitstoten. 'Er zijn wel andere vaardigheden nodig. Je ziet dat het allemaal meer richting informatietechnologie gaat. Vorig jaar stonden er in Europa al 1,5 miljoen vacatures open door een gebrek aan vaardigheden. Daar moeten we iets aan gaan doen.'
De eurocommissaris zei ook te hopen dat nog voor het einde van dit jaar een akkoord kan worden bereikt over een beter systeem voor de toelating van nieuwe auto's. Dat was hard nodig na het gesjoemel bij Volkswagen met de uitstoot van zijn dieselauto's. De Commissie hoopt onder meer de bevoegdheid te krijgen om boetes uit te delen. De EU-lidstaten en het Europees Parlement onderhandelen daar nu nog over.