groeibriljant schreef op 15 februari 2018 12:35:
@VS
Verdienmodel mager?
Kijk eens naar de stijgende marges door de groei in Automotive!
TomTom verkoopt steeds minder hardware met lage marges, maar de groei in software/data/services met hoge marges is spectaculair. En dat is nog maar net begonnen. De orders voor de groei in de komende jaren zijn ook al binnen (Volvo etc.).
Naarnaast zijn er de deals met Apple, Uber etc., maar vooral de nieuwe deal met Baidu gaat heet veel groei opleveren.
En dan komen er de komende jaren ook nog de HD-maps bij. Die leveren per auto minimaal 60 euro per jaar op via een abonnement (nu eenmalig 50 euro, straks 900 euro per auto)
Op hele lange termijn rijden er wereldwijd rond de 2 miljard auto's rond met zo'n jaarabonnement.
Omdat TomTom de cijfers drukt en jaarlijks ook nog eens richting de 1 euro wpa aan extra ontwikkelingskosten wegboekt, zegt de huidige wpa weinig.
Je kunt beter kijken naar de assetwaarde (peers HERE, FLEETMATICS, GARMIN). Dan kom je volgens marktexpert Lanctot op minimaal 40 euro huidige assetwaarde.
Realiseert Goddijn die groei naar 50% marktaandeel Automotive in 2020, dan gaat dat die assetwaarde snel omhoog.
Ook op basis van WPA kan het rond 2022 dan naar boven de 100 euro.