manuss schreef op 10 juli 2018 21:32:
Analyse: AF KLM heeft voldoende talent in huis
Door YTEKE DE JONG
in FINANCIEEL
De stoelendans bij Air France KLM lijkt wel een spannend gezelschapsspel. Elke dag worden er namen voor de hoogste post gelanceerd via de media, zo wordt gefluisterd, vanuit het Elysée, het Franse presidentiële paleis. Dit om de reacties te peilen in de buitenwereld. Hier sneuvelde Veolia-topman Philippe Capron vorige week op, die in een brief de invloed van de Franse staat bij de luchtvaartmaatschappij hekelde. Met metrobaas Catherine Guillouard hetzelfde laken een pak, maar zij is officieel geen kandidaat. Donderdag komt het bestuur van de Frans-Nederlandse luchtvaartcombinatie weer bij elkaar.
Opvallend in de stoelendans is dat het bestuur blijft zoeken naar externe kandidaten, die goed liggen bij de Franse staat. Daarmee dreigt de geschiedenis zich voor de zoveelste maal te herhalen. Er wordt een buitenstaander gezocht, deze persoon gaat opnieuw het wiel uitvinden om vervolgens te sneuvelen op de sociale dialoog met de vakbonden. Dit gebeurde de afgelopen jaren al vier keer.
Rivalen als Lufthansa en British Airways (BA) timmeren aan de weg, met overnames en partnerschappen. Zij doen waar Air France KLM over praat, waardoor de positie van de laatste steeds meer onder druk komt omdat Lufthansa en BA wél handelen. Norwegian, die het Air France KLM lastig maakt, staat in de etalage. Zowel BA en Lufthansa toonden interesse en hun eigen prijsvechters breiden snel uit. Ondertussen is men bij Air France KLM met elkaar bezig.
De externe kandidaten wekken ook verbazing, omdat Air France KLM zelf het nodige talent in huis heeft, waaronder KLM-topman Pieter Elbers. Die kan morgen aan de slag en weet wat de uitdagingen zijn. Zijn directe collega’s steunen hem, maar of dat veel waard is valt te betwijfelen. Zij gaan tenslotte niet over de benoeming.
De zoektocht dreigt uit te monden in een strijd tussen de luchtvaartervaring binnen het bedrijf en machthebbers buiten. Tot nu toe trok de Franse politiek altijd aan het langste eind. Daarbij speelt ook nog mee dat Accor Hotels aandeelhouder wil worden van Air France KLM. De belangrijkste aandeelhouders van Accor zijn een Chinese investeringsmaatschappij en Qatar. Air France KLM dreigt straks als een rijpe appel in hun schoot geworpen te worden. Het gebrek aan duidelijk leiderschap heeft Air France KLM tot prooi gemaakt. Met een buitenstaander aan het roer verzwakt de luchtvaartmaatschappij nog verder. Want deze moet eerst zijn weg vinden. Het bedrijf staat daarmee nog langer stil en blijft daardoor achteruit boeren met alle risico’s van dien.