Ongewilde surprise
Donkere wolken pakken zich samen boven het aandeel TomTomTOM2€6,00-16,36%, nu autofabrikanten meer en meer kiezen voor het Android-besturingsplatform van Google.
Zo verdwijnt opeens een twee jaar oude miljoenenopdracht van Volvo uit het orderboek. Ook de Zweden hebben zich bekeerd tot de techgigant uit Silicon Valley en dat voelen ze in Amsterdam.
TomTom is een optelsom van drie delen. Er is de consumententak die geraakt wordt door almaar dalende verkopen van 'tomtommetjes'. Er is Telematics, gespecialiseerd in een efficiënt beheer van de autovloot. Deze divisie groeit, rendeert aardig, maar moet de deur uit om kapitaal vrij te maken voor de derde pijler. Dat is het onderdeel dat zakelijke klanten zoals autoproducenten, voorziet van kaarten en navigatietechnologie.
TomTom kortom bestaat uit een divisie die uitdooft, een divisie die mag vertrekken en een divisie die het opeens lijkt af te leggen tegen Google. Zie hier waarom beleggers het zo benauwd krijgen.
Desalniettemin stelt de navigatiespecialist zijn omzet- en winstverwachting voor 2018 positief bij. De opbrengsten komen dit jaar €25 mln hoger uit dan waarop in de zomer werd gerekend; in totaal mikt het bedrijf op €850 mln. De winst per aandeel zal 5 eurocent hoger liggen dan de €0,30 die de onderneming in juli prognosticeerde.
Sinds de navigatiekastjes uit de gratie zijn geraakt - we gebruiken hiervoor steeds makkelijker en vaker onze smartphone - ziet de resultatenrekening bij TomTom er grofweg als volgt uit. Tegenover dalende inkomsten bij de consumententak staat groei bij de andere twee divisies, inmiddels tot aanzienlijke proporties. En omdat het belang van de eens zo oppermachtige consumentenactiviteiten afneemt, kan TomTom de schade makkelijker beperken. Het afgelopen kwartaal noteerde het zelfs een lichte omzetstijging, een gang van zaken die het vertrouwen op de betere afloop voor geheel 2018 rechtvaardigt.
Maar let op, die plus van zegge en schrijve €1,1 mln kwam niet alleen door de twee groeimotoren. Ook vlakte de neergang bij de consumentendivisie wat af. Analisten hielden hier rekening met een kwartaalomzet van €67 mln. Uiteindelijk stond er €83 mln in de boeken. Noem het een krimpmeevaller van €16 mln.
Deze opbrengsten zijn bovendien lucratief. In r&d en sales & marketing hoeft TomTom amper meer te investeren. Het is de rit uitzingen, het liefst zo lang mogelijk. En dus belanden de navigatiekastjes ook dit jaar onder de kerstboom of op de stapel tijdens pakjesavond. Een surprise voor de ontvanger, maar beleggers zitten er intussen niet meer op te wachten.