Toekomstbeeld schreef op 20 oktober 2018 13:34:
Zojuist verstuurd om zeker te weten dat onze slaapkoppen in de Tweede Kamer dit ook weten.
Geachte Tweede Kamerleden, verantwoordelijken voor betaalbare postbezorging in Nederland,
U zult ongetwijfeld al begrepen hebben dat men in België grotere stappen maakt dan in Nederland, om de postbezorging betaalbaar te maken. Zo niet, dan is het nuttig om bijgaand artikel van gisteren eens door te lezen.
www.tijd.be/ondernemen/diensten/brief...Het scheelt natuurlijk dat men in België slechts 1 partij kent die post mag bezorgen. Iets wat in Nederland een utopie lijkt te zijn met haar 180 landelijke/regionale post bezorgende bedrijven. Waarbij 1 landelijk opererend postbedrijf de verplichtingen/lasten draagt zoals opgelegd vanuit de UPD, en de andere 179 de rechten/lusten. Het is bijvoorbeeld toch van de zotte dat iedereen in Nederland maar postzegels mag drukken & verkopen, en daarbij de opbrengsten van de landelijke postbezorger weg vreet, terwijl die landelijke opererende postbezorger wel de infrastructuur voor een landelijke dekkend netwerk in stand moet houden.
Wij spreken in Nederland nog over "steun vd politiek voor consolidatie" en in België besluit men al om de postbezorging voor de consument op te splitsen in prioritaire (binnen 24 uur) en niet-prioritaire (binnen 72 uur) bezorging.
Geen wonder dat PostNL de strijd aan het verliezen is tegenover haar buitenlandse concurrenten als ze zelfs op haar basis (postbezorging) al niet in positie gebracht word om een gezond rendement te maken. Er staan veel arbeidsplaatsen op het spel. De politiek gaat met haar steun voor consolidatie nog lang niet ver genoeg. Ook de service verlening moet omlaag. Wie in Nederland zit nou nog te wachten op post.....! 24-uur of 72-uur wat maakt het uit. Uitzonderingen zoals beschreven in het artikel daargelaten.
Met vriendelijke groeten, XXXXX / een bezorgd burger die al die verschillende postbezorgers in de straat meer dan zat is. En dat geldt trouwens ook voor de gekkigheid aan busjes.