Ik lees met veel belangstelling de nuttige en met veel minder belangstelling de nutteloze teksten op dit forum.
Het enige wat we vast kunnen stellen is dat niemand weet wat er gaat gebeuren en dat een koers van 5-6 in een negatief scenario net zo goed mogelijk is als een koers van 10-15 in een positief scenario. Het blijft een risicovol aandeel om te kopen, maar speculatief gezien zeer interessant.
Voor degenen die speculatief mee willen doen omdat ze gouden bergen zien, maar het verlies beperkt willen houden kan het een goede strategie zijn de TOMTOM SL 7.52 HB 12.86 FN 7.52 R 1.00 Commerzbank BEST Turbo Long te kopen. De koers is momenteel rond de € 0,75 bij een koers in het aandeel van € 8,20. Voor degenen die niet bekend zijn met turbo's en de risico's van turbo's raad ik aan zich eerst in deze materie te verdiepen. Kan je alles over vinden op het internet.
Wat zijn de mogelijke consequenties als je deze turbo's koopt op een koers van € 0,75?
1.Indien de koers boven de stoploss koers van € 7,52 blijft fluctueert de turbo 1 op 1 mee met het aandeel. De winstkansen zijn onbeperkt. Als bijv. de koers van het aandeel naar € 12,52 gaat zal de koers van de turbo circa € 5,- doen (investering € 0,75). De winst in het aandeel komt dus volledig in de koers van de turbo tot uitdrukking. Als de koers van het aandeel naar € 7,53 zakt zal de koers van de turbo nog circa € 0,01 tot € 0,02 zijn.
2.De koers van het aandeel gaat naar € 7,52 of lager.
In dit geval raak je de volledige investering van € 0,75 kwijt omdat de turbo wordt uitgestopt en ophoudt te bestaan. Het verlies kan nooit meer worden dan de investering van € 0,75 ook niet als de koers naar bijv. € 5,- daalt of zelfs als TT failliet zou gaan.
In feite accepteer je een maximaal verlies van € 0,75. Dat is op de huidige koers van het aandeel zo'n 9%.
"Elk voordeel heb zijn nadeel".
Een nadeel is dat het voor kan komen dat de koers van het aandeel naar € 7,52 of lager daalt door bijv. een slecht bericht en snel weer herstelt tot boven de € 7,52. In dit geval sta je met lege handen. Je bent de investering kwijt omdat de turbo is uitgestopt en doet niet meer mee met een eventueel herstel. Als je echt boven op de bal zit en de koers nauwlettend in de gaten kunt houden is de kans groot dat je tijdig een nieuwe turbo kunt kopen als je nog steeds positief op het aandeel bent. Als de koersbeweging (eerst flink naar beneden tot € 7,52 of lager en dan een fors herstel tot € 7,52 of hoger) heel snel verloopt is de kans dat je op tijd bent klein.
Dit is geen koopadvies op TT, maar een strategie om met een beperkt potentieel verlies als het echt mis gaat toch volledig mee te doen met het positieve scenario van een (forse) koersstijging. Ik heb daarbij geprobeerd zo volledig mogelijk de kansen en risico's van deze strategie in kaart te brengen.