martinmartin schreef op 3 januari 2019 01:39:
IK denk dat de vergelijking met 2015 geen goede vergelijking is.
In 2015 ging de markt ervan uit dat TT in navolging van HERE ook verkocht zou worden; het was in dat jaar dat de koers van Tomtom klom van 6- naar 12+ enkel en alleen vanwege die kans.
Drie jaar later is de situatie volstrekt anders.
Afgaande op de berichten vanuit TT zelf staat het onderdeel TTT in de verkoop en er wordt aangegeven dat de indicatieve biedingen hoopvol stemmen.
De twee overige Units presteren verschillend.
Consumer behaalde in 2015 een omzet van 620 mio waarvan in 2018 nog 330 mio (-47%) resteert, terwijl een verdere verlaging verwacht wordt vanwege het uitfaseren van PNDs.
A&E behaalde een omzet van 220 mio in 2015 en die omzet is gestegen naar 370 (+68%) mio met de verwachting dat die omzet de komende jaren verder fors oploopt.
In drie jaar tijd heeft TT per saldo 130 mio aan omzet verloren 1.005 naar 875 mio maar die teruggang is meer dan gecompenseerd door de hogere marge verbonden aan C&S waar men in 2015 nog tevreden behoorde te zijn met 52% ofwel 520 mio realiseert TT nu een marge van 71% dus 620 mio.
Vanuit dat oogpunt is het dus niet zo verwonderlijk dat TT aangeeft de focus te willen leggen op A&E waardoor de marge door kan stijgen tot +80% en men Consumer verdekt in de etalage heeft staan.
Het spel is nu op de wagen, dat Apple misschien nu een keer onder de consensus presteert verontrust mij niet. Er wordt al jaren gesproken over de onmogelijke opgave om op het door Apple vastgestelde prijsnivo ieder jaar nieuwe records te breken; ik heb meer interesse voor het percentage waarmee Services is gegroeid bij Apple. Juist vanwege de tegenwind die bedrijven zullen ontmoeten bij hun oude segmenten ga ik er juist vanuit dat zij hun inspanningen op het gebied van service gerelateerde producten zullen opschroeven wo de SD(E)C.
Alles overziende meen ik oprecht dat TT er nu beter voor staat dan 3 jaar geleden en dat de aanwezige assets nu meer waarde vertegenwoordigen dan toen.