Shorters hebben inderdaad per definitie een short-term strategie, omdat short gaan feitelijk geld kost (lenen van stukken en / of financieren). Ik ben wel benieuwd wat hierachter zit: zorg om een aandelen emissie misschien of om daadwerkelijk faillissement. Het laatste is wel raar, postnl is namelijk winstgevend en heeft een positieve cashflow. Een aandelenemissie lijkt het ook raar: het management is al duidelijk bezig met verwachtingen managen van investeerders voor 2021 (het investeren in de pakket business infrastructuur) - ondanks dat er in dit forum veel kritiek op het management is, verwacht ik wel dat als er een mogelijkheid voor een emissie zou zijn, dat deze toch ook al gedeeld zou zijn. Wel is het eigen vermogen ontzettend laag t.o.v. de balans, en enigszins zorgwekkend. De norm van de schuld maximaal 2x EBITDA vind ik te kort door de bocht, er mag ook best een norm van totale assets (of werkkapitaal) en eigen vermogen zijn. Daarnaast - ondanks dat de 130 mln voor SandD pas in het 3e jaar terug verdiend zou worden (wat ik me wel sterk afvraag) - kan vanuit de operationele cashflow dit prima in 1 a 2 jaar vanuit de UCOI betaald worden. Ook staat in het jaarverslag duidelijk dat er nog een kredietfaciliteit bestaat waar (tijdelijk) aanspraak op kan worden gedaan, zonder dus dat je extern financiering hoeft te zoeken. Waar ik me nog wel zorgen over maak is dat ze verwachten 50 tot 60 miljoen aan synergie voordelen te verwachten, dit lijkt me erg sterk. Immers: de totale volume is 'maar' circa 700 miljoen euro dat van sandd wordt overgenomen. Postnl maakt op de brieven een marge van circa 5% UCOI. Dus dat is hooguit 35 miljoen bij dezelfde marge. Daarnaast moeten er medewerkers geïntegreerd worden (SandD heeft meer medewerkers dan PostNL bij de brieven en lager volume), tegen een CAO waarbij de kosten stijgen. Ook moet logistiek en de verwerking geïntegreerd worden. Daarnaast daalt de omzet - en de marge / UCOI misschien nog wel sterker - met circa 10% per jaar. Kortom, als je in het eerste jaar bezig bent met de integratie en daarna nog de 130 miljoen moet terug verdienen (met de dalende omzet en marge), wordt het een lastig karwei. Zeker als een tegenvaller blijkt en de synergie bijvoorbeeld niet de genoemde 50-60 miljoen is, maar dat het in de richting komt van de huidige marge van postnl (circa 35 miljoen). Zeker met de dalende volumes geen onwerkelijk scenario (denk ik). Dan wordt het een lastig karwei om hier geld aan te verdienen. Maar zolang er geen financieringsprobleem komt moet de (UCOI) groei vanuit de pakketten komen. De marktpositie is hierbij goed, en groeiend. Gisteravond bij bol.com een pakketje besteld, voor 2,50 euro extra wordt hij vanmiddag bezorgd door Postnl. Prima dus. Alle hoop dus gevestigd op de pakketten. En volgens mij kan de waardering van Postnl op basis van enkel de pakketdivisie al tussen de 2,50 en 3 euro zitten. Maar dan moeten er geen gekke investeringsrisico's komen waarbij vragen ontstaan omtrent de financiering ervan ... Het verstandigst is om nu te communiceren dat er 2 jaar op rij maar 1 cent dividend wordt uitgekeerd. Stoppen met dividend is niet verstandig, dan gaan institutionele beleggers weg omdat het dan niet meer binnen het mandaat valt. Onduidelijkheid c.q. onzekerheid over dividend wordt dubbel en dwars in de koers verwerkt, dus dan maar duidelijkheid over het 'slechte' nieuws - zodat je meteen kan bouwen aan het perspectief vanaf 2021. Dan kan er koersherstel komen, omdat de shorters wellicht vertrekken ... Maar het duurt nog wel even vrees ik.