Silvertown Tunnel-contract neemt toe met £ 200 miljoen
10 maart 2020 Van Megan Kelly
De projectwaarde van Silvertown Tunnel is sinds eind november gestegen van £ 1 miljard naar £ 1,2 miljard.
Een gisteren gepubliceerde aankondiging van de opdracht toonde aan dat de totale waarde van het contract met £ 200 miljoen was gestegen in vergelijking met het vorige cijfer gegeven door Transport for London (TfL) in november , toen consortium Riverlinx werd aangekondigd als hoofdaannemer.
Een woordvoerder van TfL ontkende dat de prijs van het project was gestegen en dat de £ 200 miljoen betrekking had op 'contractuitgaven' en schulden die al in rekening werden gebracht door TfL.
Hij zei: “Na de gunning van het ontwerp-, bouw-, financierings- en onderhoudscontract voor de Silvertown-tunnel in november, hebben we nu het definitieve contract online gepubliceerd, zowel op onze website als via het portaal van het Europees Parlement. De totale prijs van het project is niet gestegen en de basisbouwwaarde is ongeveer £ 1 miljard, zoals we altijd hebben gezegd. Het cijfer waarnaar in het contract wordt verwezen, omvat uitgaven die al door TfL zijn gedaan, plus de kosten van schulden tot de verwachte openingsdatum in 2025. "
De tunnel met dubbele boring, die een wegverbinding zal bieden die onder de Theems in Londen loopt van het schiereiland Greenwich naar de Royal Docks, werd oorspronkelijk geschat op ongeveer £ 750 miljoen in 2016. De bouw zou eind 2017 starten en was bedoeld om te openen tussen 2021 en 2022. In augustus vorig jaar werd de aanbesteding van het project opgeschort vanwege een juridische uitdaging van de verliezende bieder, Silver Thames Connect (STC). STC omvatte Hochtief, Dragados en Iridium Concesiones de Infrastructuras. In oktober stemde STC ermee in het juridische blok op te heffen en werd Riverlinx benoemd.
Het consortium bestaat uit Ferrovial-dochter Cintra, Bam PPP PGGM, Macquarie Capital, Aberdeen Standard Investments en SK E + C. De aankondiging voegde eraan toe dat 80 procent van het contract, ter waarde van £ 950 miljoen, waarschijnlijk zal worden uitbesteed aan derden. Betalingen van TfL aan het consortium beginnen zodra de tunnel open en beschikbaar is voor gebruik, wat naar verwachting in 2025 zal zijn.
In een vergadering van de Londense vergadering eind februari vroeg co-leider van de Groene Partij Siân Berry de burgemeester van Sadiq Khan, Londen over de transparantie van de kostenveranderingen van het project. Ze vroeg om de vergadering om het contract te bekijken om 'de verplichtingen te zien die Londen als gevolg heeft'.
Khan was het ermee eens dat, afhankelijk van juridisch advies en commerciële gevoeligheid, hij de documenten openbaar zou maken.