bron FD:
1 uur Rémy Baurichter
AUTO
Huwelijk Fiat-Chrysler en Peugeot op losse schroeven door coronacrisis
The logos of car manufacturers Fiat and Peugeot are seen in front of dealerships of the companies in Saint-Nazaire, France, November 8, 2019. REUTERS/Stephane Mahe - RC2Z6D99SW25
The logos of car manufacturers Fiat and Peugeot are seen in front of dealerships of the companies in Saint-Nazaire, France, November 8, 2019. REUTERS/Stephane Mahe - RC2Z6D99SW25REUTERS
In het kort:
Het voorgenomen huwelijk tussen Peugeot en Fiat staat op losse schroeven door de coronacrisis.De autofabrikanten wilden fuseren via een aandelenruil, maar nu heerst grote onzekerheid over onderliggende marktwaarde.De waardering van deelnemingen na recente koersdalingen levert een extra struikelblok op.
De geplande fusie tussen autobouwers Peugeot en Fiat-Chrysler staat op losse schroeven als gevolg van de onrust op de financiële markten, zo meldde persbureau AFP woensdag. Eind oktober maakten de twee autofabrikanten bekend te willen samensmelten tot één bedrijf. Begin 2021 moest deze fusie voltooid zijn, maar anonieme bronnen zeggen tegen Agence France Presse dat er grote twijfels bestaan of Peugeot (PSA)UG€11,97+10,63% en Fiat-Chrysler (FCA)FIAT€6,85+3,01% deze deadline gaan halen, áls de fusie überhaupt nog doorgaat.
Een belangrijk struikelblok voor Peugeot is onderdelenbouwer Faurecia. De Franse automaker heeft een deelneming van 46% in Faurecia, en was voornemens dit pakket te verdelen onder eigen aandeelhouders, als onderdeel van de fusie met Fiat-Chrysler. Door de coronacrisis en de bijkomende onrust op de financiele markten, verloor Faurecia ruim een miljard aan marktwaarde. De vraag is of Peugeots aandeelhouders een fusie met Fiat op deze voorwaarden nog zien zitten.
Twijfel over marktwaarde
Maar twijfel over de waarde van de twee autobouwers zélf is nu evenzeer een obstakel. Peugeot en Fiat-Chrysler waren op de dag voordat ze hun fusieplannen bekendmaakten respectievelijk €23 mrd en €21 mrd waard. Dat maakte een 'fusie van gelijken' mogelijk. De twee bedrijven gingen akkoord om ieder de helft van de eigen aandelen met de ander uit te ruilen. Daarbij werd de aandeelhouders van Fiat-Chrysler eenmalig een dividend van €5,5 mrd toegezegd. Door de crisis is ook dit dividend nu punt van twijfel geworden, schrijft AFP.
'De vraag die de twee bedrijven zichzelf zullen moeten stellen is: wie krijgt het hardst onder Covid-19 te lijden?', zegt Hans-Peter Wodniok, auto-analist bij marktonderzoeksbureau Alpha Value. 'Als je het mij vraagt is FCA de meest kwetsbare van de twee.' Hij wijst erop dat Fiat-Chrysler met merken zoals Jeep, Dodge en Chrysler veel meer blootgesteld is aan de Noord-Amerikaanse markt. Die staat op het punt om klappen te krijgen door de coronacrisis, die daar volgens hem nog in alle hevigheid moet beginnen.
Peugeot heeft weliswaar ook last van het virus, dat in Europa voor een dip in de autoverkopen zorgt, maar kan in elk geval een deel van zijn inkomsten uit Azië halen via een joint venture met automaker DongfengD4D€0,67+10,00% in China. In dat land lijkt het virus inmiddels op zijn retour.
Fusie door overname
Als de marktwaardes van de twee autofabrikanten al te ver uit elkaar beginnen te lopen, kan er van een evenredige uitruil van aandelen geen sprake meer zijn. Dan moet de fusie op een andere manier gestalte krijgen, bijvoorbeeld door een overnamebod.
'Uitgesloten', zegt Wodniok. 'Voor een overname is geld nodig van banken, en die staan nu niet te springen om met geld over de brug te komen. Als ze ook maar zouden overwegen om de deal te financieren, zouden ze dat alleen doen als ze zeker weten dat Covid-19 deze maand nog verdwijnt, en dat consumenten daarna direct weer beginnen met geld uitgeven. Met andere woorden: erg onwaarschijnlijk.'
Fiat-Chrysler en Peugeot willen samengaan om de hevige concurrentie in de markt voor elektrische auto's te kunnen bijbenen. Samen zouden ze 's werelds vierde grootste autofabrikant worden met jaarlijkse productie van 8,7 miljoen voertuigen en een gecombineerde jaaromzet van €170 mrd.