NLvalue schreef op 26 maart 2020 14:09:
[...]
Denk dat je het substitutie effect aardig kan berekenen.
Sligro doet 2,4mrd per jaar, en zegt marktleider te zijn in t foodservice segment, stel 40%. Maakt de totale foodservice in B/NL rond de 6mrd. Sligro ziet een daling van 70% (dat zijn de ingredienten van de horeca).
16/3 tot 1/6 sluiting horeca =10/52*70%* 6mrd betekent dat de supermarkten rond de 800 miljoen meer omzet gaan zien, Ahold rond de 35% daarvan= 280m. Een omzet plus van 1,5% bovenop de normale groei.
(ik ga ervan uit dat t gehamster nu zich wel uitvlakt over het jaar heen)
De AD winstgevendheid in B/Nl zal erg sterk toenemen. Marginale winst op die omzet zal richting de 20% lopen, ver boven de operating marge van 2-5%. functie van vaste winkel kosten, lagere marketing/promotie intensiteit, geen 35% stickers meer plakken enz.
Disclamer - ondanks dat ik denk dat Ahold het met name in de VS lange termijn vrij moeilijk blijft hebben - heb ik puts 15 en 18 geschreven. t wordt een prima jaar voor ze.