BAM heeft een schikking getroffen met de stad Keulen over de metroramp van 2009. Tijdens de bouw van een metrolijn stortten een tunnel en het stadsarchief van Keulen in. Daarbij kwamen twee personen om het leven.
BAM’s werkmaatschappij Wayss & Freytag Ingenieurbau betaalt 200 miljoen euro. Daarmee is de zaak voor het Bunnikse bouwconcern na elf jaar afgedaan. De twee andere bouwers uit de aannemerscombinatie betalen ook elk 200 miljoen.
Het totaalbedrag van 600 miljoen is aanzienlijk lager dan de 1,3 miljard euro die de opdrachtgever in eerste instantie had geclaimd. BAM laat weten dat daarmee niet alleen de aannemerscombinatie, maar ook de opdrachtgever opdraait voor de totale kosten van de schade. “De hoogte van de claim werd lange tijd betwist, omdat er nooit is vastgesteld wie verantwoordelijk is voor de instorting”, verklaart woordvoerder Arno Pronk. “Het was een ongelooflijk complexe kwestie.”
Enorm drama in Keulen
Tijdens de aanleg van het metroproject stortte op 3 maart 2009, vlak nadat er bij de Nederlandse Noord-Zuidlijn verzakkingen waren opgetreden, stortte plotseling het Historisch Stadsarchief in. Dat leidde tot een enorme ravage. Ook delen van een naastgelegen gebouw raakten beschadigd. Twee personen overleefden de instorting niet.
Het onderzoek naar de instorting van het archief nam jaren in beslag en werd uiteindelijk een flink dossier. Nooit is helemaal vastgesteld wat er precies is gebeurd. De hoofdoorzaak is waarschijnlijk een falende diepwand naast het stadsarchief, blijkt uit meerdere onderzoeken. Onder de gebouwen van het stadsarchief was de grond met het grondwater weggespoeld. BAM hield zich in het project bezig met de aanleg van de twee ruim 3 kilometer lange tunnels en vijf metrostations.
Meer over instorting metrolijn keulen
Meer over instorting metrolijn keulen
Diepwand mogelijk boosdoener
Fouten gemaakt
Na de instorting werd al snel duidelijk dat er meerdere fouten zijn gemaakt, maar of dat ook heeft bijgedragen aan de instorting is niet duidelijk. Zo bleek dat de aannemerscombinatie meer grondwater had weggepompt dan toegestaan, waardoor een grondbreuk kan zijn ontstaan. Ook bleek dat er bij de uitvoering minder beugels en beton waren verwerkt dan voorgeschreven. De stabiliteit van de bouwput zou daardoor in gevaar zijn gekomen bij een hoge waterstand van de Rijn.
Ondanks het flinke bedrag dat BAM moet ophoesten, voelt de bouwer zich nu vooral ‘opgelucht’ dat de langslepende kwestie eindelijk voorbij is. “Het is in niemands belang dat een kwestie zich eindeloos blijft voortslepen”, laat Pronk weten. “Dan wordt het risico alleen maar groter dat de zaak nóg duurder wordt.” Volgens de bouwer is afronding in het belang van iedereen, ook de aandeelhouders.
Meer over bouwkwaliteit
Meer over bouwkwaliteit
Iemand moet de regie nemen
Last van 40 miljoen
Een aanzienlijk deel van het totale bedrag wordt volgens BAM gedekt door de verzekering. Voor het resterende deel van circa 40 miljoen zal BAM een buitengewone last treffen in de jaarrekening voor 2020.
Het is de zoveelste tegenvaller voor de bouwer. De afgelopen jaren heeft BAM al forse bedragen moeten neertellen voor de zeesluis IJmuiden en voor de instorting van de parkeergarage in Eindhoven. Wat dit voor effecten heeft voor de komende jaarresultaten, weet het bedrijf niet. Eerder dit jaar werden de verwachtingen vanwege de coronacrisis al ingetrokken. “We konden de schikking niet eerder melden, omdat we moesten wachten op toestemming van de gemeenteraad van Keulen. Nu dit is gebeurd, is er eindelijk een oplossing voor een langlopend probleem.”