Rappe schreef op 24 september 2020 07:36:
[...]
Het kan ook als een verkapte vorm van protectionisme gezien worden.
Daar in Brussel zijn de pennenlikkers goed in het buiten houden van overzeese producten op de meest vriendelijke manier: "Als jullie de producten kunnen maken dat de Europeanen willen, dan zijn jullie altijd welkom.".
Trump mag roepen en tweeten zoveel als hij wilt, door de EU-muur geraakt hij niet. Dus de Amerikanen gaan alles dat zij niet aan de EU kunnen verkopen door het strot van de Britten duwen.
Tesla is de eerste keer dat de Amerikanen erin slagen om auto's in aantallen in Europa te verkopen in de laatste 50 jaar. Ford of Europe GmbH is niet Amerikaans, wel Brits/Duits. Een verdwaalde pickup-truck met een 5,7 liter V8, LPG-installatie en ingeschreven als lichte vracht telt niet mee.
Japanse auto's zijn niet goed in het bespelen van de uitstoot en bijtelling. Dus ze vallen al jaren uit de boot.
Het is wel waar dat men niet veel stilgestaan heeft bij hoeveel jaren economische levensduur van zonnepanelen, windmolens,... tov de hoeveelheid fossiele brandstoffen dat er verstookt werd om het te produceren.
Groen is mooi als marketing, er schuilt zoveel olie, gas en kolen erachter om zo'n groen product te maken.
Of is dat geen probleem, want we exporteren de productie en bijhorende vervuiling naar het verre buitenland. Opkomende economieën functioneren dan als "kolonies" waar al het vuile werk voor ons gedaan wordt.
Als we duurzamer willen leven, dan moeten we terugkeren naar de tijd toen wasmachines 25 à 30 jaar meegaan en niet 3 tot 5 jaar want de verkopers willen graag elke 3 tot 5 jaar een goedkopere machine verkocht krijgen.
De levensduur van auto's naar 25+ jaren oprekken met een midlife-update zoals dat met zwaar materiaal (30 tot 50 jaren) gebeurt. Na 10 à 15 jaar, helemaal kaal strippen, alle roest eruit, behandelen voor 12+ jaar levensduur verlenging, motor-revisie, nieuwe interieur, elektronica,... erin en de auto herspuiten.
Arbeid is duur, dus ook maar in het buitenland laten doen. Of toch maar de huidige oplossing, voor export verkopen. Ze gaan in Oost-Europa, Afrika,... nog minstens 15 jaar rijden en het goedkope arbeid kan de gaten dichten, herstellingen uitvoeren,...