Tja.
En maar tellen, of juist niet tellen.
Willem Strijbosch had het over 3 miljoen autos op de weg met Tom Tom ADAS.
ADAS, online via MCVP, jaarlijkse fee ???
Maar wel in geboekte omzet automotive.
Deferred Automotive
2013 6,1
2014 12,6
2015 22,6
2016 58,6
2017 98,0
2018 172,1
2019 278,3
Deferred Enterprise ( voorheen licensing )
2013 23,5
2014 25,6
2015 31,2
2016 11,4
2017 15,7
2018 17,4
2019 23,3
Deferred Consumer.
2013 83,9
2014 104,8
2015 130,4
2016 132,7
2017 116,3
2018 91,4
2019 67,7
Nu al bestaat de geboekte omzet automotive uit.
Gedeelte omzet die vd band rolt SD
Gedeelte omzet die vrijvalt uit deferred SD
Omzet van ADAS jaarlijkse fee !
Maar als straks SD ADAS en HD helemaal online zijn, gaat SD dan ook een jaarlijkse fee worden.
Daling automotive deferred gaat ( buiten corona ) gebeuren als er geen SD meer van de band rolt die embedded is.
Deferred automotive, als SD ADAS en HD een jaarlijkse fee worden, zal zo worden als Enterprise.
Nu zijn er al apps voor TT SD, gaan de PND kastjes ook die kant op.
Worden de PND kastjes ( bv in old timers ) straks een scherm a la tesla online maar geen adas en HD want dat kan de old timer niet.
We zullen zien !