Maria Geertruida schreef op 20 mei 2021 23:34:
[...]
LNG Japan/Korea Marker_____ 9.470____+0.340____+3.70%
Komt zeker wel goed.
Verleden jaar om deze tijd stond LNG nog onder de 3 dollar op de spot markt in Zuid-Oost Azie. Eind augustus kwam de prijs boven de 4 dollar en sindsdien is de prijs nooit lager geweest dan 4 dollar. In de afgelopen winter hebben we pieken gezien van ver boven de 20 dollar. Helaas was de Prelude toen nog niet operationeel. De verwachting was, dat de prijs met de zomer op komst wel weer zou zakken tot historisch gezien normale niveaus van rond de 3 dollar. Dat is niet gebeurd. De prijs van LNG (in miljoenen Britse thermische eenheden, whatever that may be) is alleen verder opgelopen tot nu al boven de 9 dollar.
Je hoeft niet naar de waarzegster op de kermis te gaan om te bedenken, dat het de komende winter wel weer sky high zal gaan en hopelijk is de Prelude dan nog steeds operationeel.
In the mean time heeft Qatar een duidelijke uitnodiging aan China gericht om nu contracten aan te gaan voor de levering van LNG om straks (in de winter) tekorten tegen te gaan. Ik hoef, neem ik aan, niemand op dit forum te vertellen dat Shell dik in de gas/LNG-productie van Qatar zit. De Prelude kan overigens niet leveren aan China, omdat Australie door China in de ban is gedaan.
Overigens - en dat heeft niets (of weinig) met Shell te maken - is Vopak een van de grootste, zoniet de grootste speler op het gebied van opslag van LNG. Als je een piek in de prijzen verwacht komende winter op de belangrijkste spot markt, kan het lucratief zijn om nu LNG op te slaan tegen de huidige productieprijzen, etc., etc. Vopak is op dit moment aantrekkelijk geprijsd m.i.
En dan nog even over die 2 (in mijn ogen) niet onbelangrijke berichten van vandaag. De desinvestering in de Filipijnen levert nu en volgend jaar een beetje cash op om de schulden verder terug te dringen richting de 65 m dollar. De deal met Mercedes geeft aan, dat Shell verder is met zijn waterstof-productie_ en leveringsketen, dan ik in ieder geval dacht.
Voor beide nieuwsberichten geldt, dat Shell consequent vasthoudt aan de ingezette koers van desinvesteringen en investeringen en zich blijkbaar kan bedwingen om geen op het oog lucratieve zijpaden in te slaan, die later toch doodlopende wegen blijken te zijn.
Nog een goede nachtrust iedereen en morgen de expiratie afwachten