Een belangrijke pilaar van het Prosus beloningsbeleid: Remuneration must be aligned with shareholder outcomes
Er wordt steeds gehamerd op de enorme waardecreatie die op lange termijn door Prosus gerealiseerd gaat worden. Daar loopt de beloning van de Board op vooruit, het gaat met deze toekomstige waardecreatie blijkbaar zo goed dat de tweekoppige board 27 miljoen dollars mag verdelen. Voor de aandeelhouders is echter meetbaar de koers van het aandeel en het dividend. En daar is vooralsnog weinig te merken van deze mogelijke waardecreatie.
Koersstijging en dividend zijn zeer beperkt sinds de beursgang in 2019 en al helemaal als je vergelijkt met de door Prosus zelfbenoemde peergroup (Amazon, Alphabet, Facebook, PayPal Holdings, Netflix, Uber, Booking Holdings, Snap, Adyen, Twitter, Doordash, eBay etc). Ik vind dan ook dat de beloning niet aligned is met shareholder outcomes.
Vergelijk beloning Bob van Dijk maar eens met die andere goedbetaalde CEO - Dennis Dijkstra van Flowtraders. Beleggers in Flowtraders hebben een prachtig jaar achter de rug, zowel qua dividend als koersstijging. Dan kan ik prima leven met een compensation van bijna 8 miljoen euro. Dan is er namelijk alignment tussen de compensation van de board en resultaat voor aandeelhouders. Bij Prosus is dit verband volledig zoek, al jaren.