NLvalue schreef op 5 november 2021 13:48:
@Cavaille - Dank voor de reactie. Ook ik bezit wat o.g. in Frankrijk (73 et 74) waar ik regelmatig kom - die persoonlijke ervaringen zijn niet de reden waarom ik hier al een jaar vertel dat het er taai toe gaat in retail Frankrijk. Ook zakelijk ben ik zeer goed op de hoogte van de stand van (off en online) retail, niet alleen in Fr.
Dalende omzetten zijn een killer issue voor het financiële model van een super of hyper. Gesimplificeerd is dat een zeer lage marge business (2-3%) die dankzij een negatief werkkapitaal een aantrekkelijke ROCE kan laten zien.
Als omzetten dalen - gaat dat heel hard de andere kant op. Kostenstructuur loopt op door hogere derving%, vaste kosten dekking etc. En tegelijkertijd loopt het negatief werkkapitaal terug door relatief hogere voorraden en minder crediteuren.
Wat er bij de hypers gebeurd is dat overall omzet gestagneerd is - en daarbinnen een significant% verschoven naar online. Twee factoren.
1) de franse regelgeving voor het openen van een 'drive" locatie is significant eenvoudiger dan het openen van een nieuwe hyper lokatie (dat 7 jaar kan duren). De betere spelers zoals Leclerc hebben dat gebruikt door met een hub+spoke collect model veel marktaandeel en sales weg te halen bij bestaande winkels van zwakkere concurrenten.
2) Een fors deel van de bestaande hypers (ITM, CRF) is begonnen en doet storepick+collect als ecommerce model. Als 10-15+% van de hyper omzet dan online via dat model wordt gedaan wordt de winkel structureel verlieslatend. Ook daar zie je LeClerc voorop lopen in het sluiten of downsizen van winkels.
Re check the facts: de data van winstgevend/winkel bestaat. Per postcode wat de online penetratie is, waar de drives en strategisch zwakke hypers etc etc zitten ook. Daar zie ik wellicht meer van dan de meeste forum leden.
Belgie is een beetje een unieke markt - consumenten willen wel - maar alle bestaande spelers (Colruyt, DLL, CRF, etc ) staan met 2 voeten op de rem (duur, complex, verlieslatend etc). Pas als er een nieuwe serieuze ecommerce speler pijn gaat doen gaat er dat veranderen.