Branco P schreef op 7 november 2021 08:38:
Als je alle boodschappen thuis zou willen gaan bezorgen heb je een fijnmaziger netwerk van verdeelpunten nodig en veel meer busjes en personeel. De extra personeelskosten en extra vervoerskosten per verkocht product overschrijden dan de huidige huisvestingslasten (supermarkt) per product. De hele levensmiddelenbranche zou niet of nauwelijks winstgevend meer zijn. In dunbevolkte gebieden is dit effect juist extra groot. Ik hoor je en ik meen dat veel mensen hetzelfde zeiden en dachten over e-commerce in een vroeg stadium.
Toch zijn we hier en heeft E-commerce een aardig marktaandeel gepakt. Bewezen formules dus voor een bepaalde groep consumers.
Ik woon aardig verscholen(prachtig dorp) op het platteland en het enige wat ik nu ervaar bij bestellingen E-commerce is dat ik mijn bestelling(hoe klein dan ook en bij bij welk platform dan ook;Amazon of een frans platform) binnen 2/ 3 dagen thuis krijg bezorgd ipv één. Anders gezegd, dat is volgens mij in te vullen en vervolgens te verbeteren met organisatorisch vernuft en innovatie. In uitgestrekte gebieden zal men waarschijnlijk wel uit kostenoverwegingen beperktere bezorgmogelijkheden aangeboden krijgen. En ik ben het met je eens dat het jaren gaat duren voordat er een effectief netwerk zal zijn(infrastructuur/ bezorgapparaat), zeker in die uitgestrektere gebieden.
*En in die gebieden is het geen kwestie van kiezen tussen café, restaurant of hypermarkt qua uitstapje. Moeten de mensen van jou dan vaker naar het café en daardoor zullen ze het wekelijks tripje naar de hypermarkt achterwege laten? Denk je dat écht? Of ben je aan het zoeken naar wat argumenten? ;-):-) haha (mooi) Nee, ik ben niet aan het zoeken. Er is zowiezo nog de locale super(elk dorp, maar niet in elk gehucht).
In reactie op je vraag is mijn antwoord ''des jilet jaunes''; één van de meest gehoorde onvredes was 'brandstofkosten'. Ik zie in Frankrijk een struggle met rondkomen die groter is dan in NL en
de impact van het structureel leven met grote afstanden zou je nog wel eens kunnen verassen. Dus ja;
bij de hypothese dat er op een ogenblik een optie is tot thuisbezorging van de boodschappen denk ik dat het nog wel eens verrassend kan zijn hoe groot de afname daarvan zou zijn in de armere gebieden op het Franse platteland. Het is dan ook meer dat men door het uitsparen van brandstofkosten bepaalde eerdere gewoonten in stand kan houden(die men nu vaak moet wegstrepen/ laten) dan dat met de uitsparing extra bezoeken aan 'les soirées moules frites met de familie bij de voetbal' of naar het café/restaurant enz.
In elke geval; ik maak nauwelijks gebruik van E-commerce en hou van alles wat fysiek is. Ik denk dat dat voor de meerderheid geldt en zal blijven gelden. Toch ben ik benieuwd naar de ontwikkelingen mbt thuisbezorging van boodschappen/ levensmiddelen. De (fijnmazige) netwerken zijn er al voor een deel en het begin van die ontwikkeling zien we voor onze neus gebeuren. Op wat voor een termijn er werkelijk een impactvol marktaandeel wordt veroverd en waar het eerst en het laatst, dat durf ik je niet te zeggen.