ff_relativeren schreef op 16 november 2021 22:40:
Een mooie poging @ RobS, maar we zullen het niet eens worden. Ik handhaaf mijn stelling dat Fugro het risicoprofiel voor het bedrijf en voor de beurskoers verhoogt met de USV's. Ik zal mijn onderbouwing iets scherper neerzetten ;
Als een USV een technisch of een elektronisch mankement krijgt waardoor de besturing faalt, dan kan het schip niet meer met de kop in de golven steken. Dat is bij storm een probleem. De golven zullen tegen de zijkant beuken en er is geen bemanning om het euvel te herstellen.
Een schip dat langs de zijde wordt gerammeid door de golven, en zich niet kan herstellen, wordt uiteindelijk op de zijkant gegooid. En een schip dat op zijn zijde in het water ligt, is een schip dat zinkt. Blub, blub, blub. Einde.
Dat is het worst-case scenario door het ontbreken van bemanning op het schip om reparaties uit te voeren. Het scenario kan ook veel lichter zijn,, zoals alleen wat vertraging in de uitvoering van de opdracht, of iets erger, materiaaldefecten.
Maar het is het worst-case-scenario waarop ik de stelling baseer dat Fugro het risicoprofiel voor het bedrijf en voor de beurskoers heeft verhoogd.
Het potentieel van kostenbesparing is positief zolang er geen tegenslag komt. Komt die tegenslag er wel, dan was het pennywise and poundfoolish.