tietus riensma schreef op 23 december 2021 19:06:
[...]
Ik vind de waardering van bijna de hele sector laag. De e-commerce groeit snel en er zijn niet veel vergelijkbare situaties waar voor bijna een hele sector van die lage verhoudingen tussen de resultaten en de koersen gelden. Ik snap het probleem met concurrentie maar dat is overal het geval. En toch hebben we dit.
beurs.fd.nl/analyse/amsterdam/midkap/Ik geef ook niet de schuld aan Kretinsky of iemand anders maar begrijp dat er naar de opties gekeken wordt. Gaat wel een beetje ver en lijkt momenteel meer op een manier om de lage koers uit te leggen aan onszelf. Maar ik snap dat want op basis van de vooruitzichten en de veiligheid ivm corona vind ik op basis van het hierbovenstaande linkje dat het niet op zou vallen in de lijst als de koers verdubbeld.
Welk bedrijf dat goed draait en met elke keer dat corona langskomt alleen maar beter gaat draaien met een onderdeel waar bijna zeker winst mee behaald wordt wat voor economische situatie zich ook voordoet? (Post heb ik het dan over, is wel krimpende dus de zo goed als zekere winst krimpt elk jaar) Op gebied van parcel is in België nog mogelijkheid tot groei in marktaandeel, in Nederland groeit de markt snel genoeg om nog te groeien in omzet zelfs als er marktaandeel verloren wordt.
En de concurrentie is natuurlijk een dingetje maar is de concurrentie zoveel gevaarlijker in de parcelmarkt dan in andere markten? De nieuwe sorteercentra zien er al goed uit dus heel veel achterstand kunnen ze daar niet op hebben. Iedereen heeft hier vergelijkbare personeelskosten denk ik denk niet dat schaalvoordeel daar een grote factor speelt? En er is aangegeven dat een Amazon makkelijk marktaandeel kan pakken en als bol.com zelf gaat bezorgen dat dat ook makkelijk is en grote spelers kunnen hier bijna gratis marktaandeel afpakken. Maar de bezorgkosten per pakket zijn in Nederland al bijna de laagste van Europa dus hoeveel goedkoper gaan ze het nog doen en hoeveel houden doe concurrenten dan nog over?
McDonald's heeft ook concurrentie en verliest links recht boven en onder marktaandeel maar waarom hun dan wel 30 keer de winst? Snap naam en grote maar 5 keer zo hoog gewaardeerd? Is het niet makkelijker om restaurant te beginnen en dan uit te bouwen, 1 winkel te beginnen en dan uitbreiden, 1 product of productlijn te beginnen en dan uitbreiden, 1 pand te kopen en dan te verhuren ofzo en dan uitbreiden, in plaat van een heel netwerk op te zetten met dekking over een groot gebied want een bezorgservice voor in de buurt levert toch ook haast geen waarde aan consumenten? Waarom is concurrentie dan zoveel gevaarlijker in de pakkettenmarkt?
Kortom wat is de uitleg voor de koers die naar de mening van de meeste hier te laag is?