Eind 2019 verloste het volstrekt onbekende Magical Honour Limited de Nederlandse beddenverkoper van een Duitse nachtmerrie. Nu was het tijd om te cashen.
Door Jeroen Molenaar
03/01/2022 08:30
kwakkelend beter bed trekt hongkongs konijn uit de hoge hoed
Bedolven onder alle nieuwjaarswensen stak een digitaal envelopje. Afzender: Navitas, de investeringsmaatschappij van wijlen confectiekoning Jan Zeeman. Navitas had al 8,9% van de aandelen Beter Bed, maar had besloten dit belang uit te breiden naar 16,8%.
Poeh, dikke aankoop, hoop stukken, ruim meer dan 2 miljoen. Gemiddeld gaan er enkele tienduizenden aandelen Beter Bed van de hand, per dag. Dus zal Navitas haar aankopen niet op de markt hebben gedaan. Klopt. Laatste zin van het summiere persbericht: ‘Navitas kocht het belang over van Magical Honour Limited.’
Beatles-nummer
Dat klinkt als een Beatles-nummer, maar is het niet. Wat Magical Honour Limited wél is, is nooit helemaal duidelijk geworden. Maar dat dit ‘private equitybedrijf uit Hongkong, met in zijn achterban en relationele netwerk sterke banden met het wereldwijde métier waar ook Beter Bed in zit’ een lekker ritje heeft gemaakt, kan bijna niet anders.
Even voor de mensen die niet hebben opgelet: het beursfonds dat ooit de irritantste reclameslogan van Nederland had, kampte met een zwaar verlieslatende Duitse matrassendochter. ‘Een grote krater’, noemde topman John Kruijssen die keten.
Belegger Beter Bed krijgt ‘pistool op de borst'
Maar net toen alles verloren leek voor Beter Bed en enkele Quote 500-families huilend de gordijnen dichttrokken, was daar Magical Honour Limited. De Chinezen namen de Duitse matrassen over én kochten zich in bij Beter Bed. Voor €2,32 per stuk kregen ze 2,15 miljoen eigendomsbewijzen.
Magisch
Aanvankelijk daalde de beurskoers en Beter Bed was een blauwe maandag zelfs een centenfonds, maar na die dip onder de €1 begon het aandeel aan een klim. Toen kwam corona en moesten alle Nederlanders thuis werken. Dus wat deden ze? Bedden bestellen.
Na twee lockdowns piekte het aandeel Beter Bed even boven de €8. Achteraf was dat natuurlijk een nóg beter niveau geweest om te cashen, maar tegen een huidige koers van ongeveer €5 mogen de Chinezen ook niet klagen. Ze legden €5 miljoen in en – ervan uitgaande dat Navitas niet een hele dikke korting bedong - lopen waarschijnlijk met zo’n €10 miljoen weg. Bijna magisch.