Yteke 2
Amsterdam - Minister De Jonge van Volkshuisvesting heeft €1 miljard extra per jaar nodig om zijn ambitie van meer betaalbare woningen te realiseren. Anders dreigt zijn ambitie van 100.000 woningen in het water te vallen. Dat blijkt uit een rondgang in de sector naar aanleiding van de presentatie van de woonplannen voor de komende jaren.
Nieuwe sociale huurwoningen in Rotterdam. Minister De Jonge wil de komende jaren 350.000 ’sociale’ woningen neerzetten.
De bouwsector is positief over de ’enorme’ ambitie van De Jonge. Nederland kampt met een wooncrisis, momenteel zijn er naar schatting een kleine 300.000 woningen te weinig. De minister wil daarom toe naar een jaarlijkse bouw van 100.000 woningen, waarvan tweederde betaalbaar moet zijn, zo bleek vrijdag. „De minister heeft echter geen extra geld gereserveerd. Er moet €1 miljard per jaar bij om dat aantal aan betaalbare woningen te kunnen bouwen. Er zit nu een gat in de financiering”, zegt directeur Jan Fokkema van de ontwikkelaarskoepel Neprom.
Dat miljard per jaar is nodig voor het deel van de investering dat niet door de lagere huur of verkoopprijs gedekt wordt. Het onrendabele deel wordt meestal betaald uit de opbrengst van de duurdere woningen in een zelfde woningbouwproject. Brancheclub Bouwend Nederland zet vraagtekens bij de haalbaarheid van een groot deel van de 1.000.000 beloofde woningen. „Een deel van de plannen is niet realistisch en zal niet op korte termijn doorgaan. Er moet samen met de markt een nadere inventarisatie komen wat snel gerealiseerd kan worden. Ook zijn er bouwplannen die sneller van de grond kunnen komen, maar die de minister nu onvoldoende mee heeft genomen. Daarover gaan we met de minister in gesprek”, zegt Ruben Heezen van Bouwend Nederland.
Dat gaat bijvoorbeeld om Eemvallei bij Almere, een nieuwe stad van 50.000 woningen, waar de huidige gemeenten Almere en Zeewolde niet op in willen zetten. „Kijk bijvoorbeeld naar een grote locatie als Almere-Pampus. De gemeente werkt alleen mee aan de ontwikkeling van die wijk als er nieuwe lightrail-verbinding komt. Dat kan nog wel jaren duren”, zegt Heezen. Zowel Neprom als Bouwend Nederland denken dat dit geld beter gebruikt kan worden voor het ontsluiten van ’makkelijker’ locaties, bijvoorbeeld aan de rand van steden. Een autoweg en busbaan is bijvoorbeeld goedkoper dan spoor.
Daarom moet er volgens hem een duidelijke definitie komen van wat echt een concreet plan is, nog los van alle juridische hobbels die genomen moeten worden bij instanties als de Raad van State. Ook is niet voorzien in een ander probleem: dat bedrijven die moeten worden uitgeplaatst geen nieuwe energieaansluiting meer kunnen krijgen op de nieuwe locatie. „De energie infrastructuur zet een grote rem op versnelling. Zonder uitplaatsing van bedrijven stokken sommige plannen”, aldus de bouwclub.
De Jonge ziet ook een grote rol voor de woningcorporaties, die een groot deel van de sociale huurwoningen in bezit hebben. Zij moeten in ruil voor het afschaffen van de zogeheten verhuurdersheffing meer gaan doen, maar corporatiekoepel Aedes mist ’veel randvoorwaarden’ voor de bouw van meer sociale woningen. „Zo zijn er niet voldoende beschikbare locaties voor sociale woningbouw. Het is goed dat de minister de regie neemt en met alle betrokken partijen afspraken maakt”, zegt een woordvoerder.
Fabriek
De branche noemt het positief dat de minister de provincies en gemeenten opdraagt om met concrete plannen te komen. Wat er gebeurt als een gemeente verzaakt is nog niet duidelijk. Aannemer Van Wijnen is positief over de plannen, want die heeft een fabriek waar dagelijks 25 betaalbare woningen van de band rollen. „Het plan is goed nieuws voor de buschauffeur, onderwijzeres en politieagent. Daar doen we het voor. Als de rest van de bouwbranche en de gemeente ook hun verantwoordelijkheid nemen, dan zijn de plannen van Hugo de Jonge zo gek nog niet”, zegt bestuursvoorzitter Peter Hutten.