in de brief aan de aandeelhouders is dit in mijn ogen de kern:
Betrayal of Trust
JET’s Management and Supervisory Boards torpedoed the Company’s share price by providing
a misleading outlook on the Company’s profitability in advance of the Grubhub shareholder votes
in October 2020 and June 2021.(7) These misleading financial disclosures led to two massive profit
downgrades in 2021 and the complete loss of trust in the Company’s financial guidance.(8)
JET management told shareholders that a UK turnaround would cost “tens of millions of euros”
as late as August 2020,(9) even though a COVID-driven acceleration in logistics and the
McDonald’s contract had dramatically increased investment requirements for the Company. As a
result, JET shareholders (Cat Rock included) approved the Grubhub deal in October 2020
believing that JET had plenty of financial capacity to fund the new acquisition, with consensus
2021 EBITDA expectations of close to +€400m.(10) It was only in early 2021 that management
disclosed that profits had disappeared, with 2021 EBITDA expected to be -€60m to -€80m instead
of the roughly +€400m expected at the time of the Grubhub shareholder vote.(11)
Grubhub shareholders then approved the transaction in June 2021 believing that JET’s 2021
losses would be “somewhere, call it, minus €60m to minus €80m on EBITDA”.(12) Only 35 days
after this second shareholder vote, JET management disclosed that actual losses would be
almost five-times higher, at -€280m to -€450m.(13)
UK heeft veel meer geld nodig gehad dan JET dacht voor de Grub overname. Daar zit kern van huidige boosheid. Vraag is wat JET 4 mei kan aankondigen. Totale verkoop Grub lijkt mij in totale bezorgplaatje niet slim, beter lijkt een overname in aandelen door een concurrent waarbij JET in ieder geval een plekje in USA houdt. ik zou liever gaan voor de verkoop van verwegbelangen in Israel en Australie en concentratie op drie delen: EU ( NL, DU en UK) en NA( USA via deelneming Grub en Skip the dishes Canada) en Brazilie (ifood)
Continentenstrategie biedt voordelen bij crisis in een deel omzetgebied, biedt direct zicht en reactievermogen op ontwikkelingen in het bezorgen, maar zorgt door de afstoting van randzaken ook voor focus.