Schatkamer Shell vol met innovatie moet gas en olie doen vergeten
Door THEO BESTEMAN
Updated Vandaag, 00:20
Gisteren, 20:42
in FINANCIEEL
AMSTERDAM - Shell boekt recordwinsten dankzij de hoge olie- en gasprijzen. Maar de tijd tikt: bedrijven stappen uit zijn geraffineerde fossiele brandstoffen. Shell ontwikkelt in zijn lab aan het Amsterdamse IJ opvolgers. Een blik in het hart van Shells vernieuwing.
Op dezelfde grond in Amsterdam opende in 1914 de Bataafsche Petroleum Maatschappij zijn laboratorium. Er werkten destijds, inclusief de proeffabriek, negen mensen, tegenwoordig zo’n 1100 mensen op inmiddels 27 hectare. Wat hier uit testbuisjes en proefopstellingen komt, moet Shell de oplossingen bieden voor de energietransitie buíten olie en gas, maar moet het in 1907 opgerichte concern met vorig jaar $261,5 miljard omzet straks ook voldoende inkomsten bieden.
Het nu volledig Britse Shell is volgens dataverzamelaar Bloomberg van alle oil majors momenteel het beste in staat om als winnaar uit de innovatiestrijd te komen. Mede dankzij de technologie van dit Shell Technology Centre Amsterdam.
BEKIJK OOK:
5 vragen: waarom blijft de olieprijs zo hoog?
Sabine Brink zoekt hier naar nieuwe technologie die de overgang naar schonere energie moet versnellen. Shell gebruikt dankzij Brinks team blockchain, het digitale grootboek onder cryptomunten als bitcoin. Waar transacties of eigenschappen uniek en aaneengeschakeld worden vastgelegd, en voor iedereen te volgen.
Biobrandstof ontleden
„De ambitie is om de oorsprong van allerlei soorten energie vast te leggen. Een soort digitaal certificaat, zodat bedrijven en consumenten zeker kunnen weten wat voor soort biobrandstof ze bijvoorbeeld gebruiken”, aldus Brink, leider van het wereldwijde blockchainteam.
Shell aan het IJ. ANP / HH
„Nu kijken we hoe we de industrie en partners meekrijgen om transparant te tonen waar je elektriciteit thuis vandaan komt. Is het wel groene waterstof of komt het van een andere bron? Consumenten willen dat weten.” Om dat te garanderen, moeten verschillende partijen zoals toezichthouders die aanpak nog certificeren. „Mensen kunnen straks doorlopend zien of verscheepte biobrandstof echt groen is. Op blockchain kun je dat snel verifiëren.”
Technologische vernieuwingen moeten onder Brink bij het in beurswaarde vierde olie- en gasbedrijf ter wereld snel „relevant voor de industrie en consumenten” zijn. „Hier kun je snel testen op kleine schaal, met de juiste experts en juristen die ieder onderdeel beoordelen voor introductie in de markt.”
Onderdeel printen
Op deze campus, die voor chemie tot het beste van Europa wordt gerekend, lopen enkele honderden onderzoeken tegelijkertijd. In een deel werkt Angeline Goh aan een van tien grote 3D-printmachines. Een honderdtal, ook metalen onderdelen komt nu uit zulke machines.
BEKIJK OOK:
Duurzame beleggers worstelen: wanneer goed bezig met welk rendement?
„Dit scheelt enorm in onze productietijd, uitstoot, en de kosten zijn soms 90% lager”, zegt Goh. Valt een onderdeel van een offshore locatie zoals een booreiland of op Pernis uit, dan wordt steeds vaker een 3D-exemplaar gemaakt, gecontroleerd door een certificeerder en vervolgens als vervanging naar de locatie gestuurd.
„De focus ligt hier op technologie die versnelling in de energietransitie kan brengen”, overziet Yuri Sebregts, de chief technology officer van Shell in het pand tussen ingenieurs en materiaaldeskundigen voor proefopstellingen. „In waterstof, afvangen en opslag van CO2 of het omzetten van huishoudelijk afval in nieuwe grondstoffen gaat het onder tijdsdruk van het klimaatakkoord om complexe vernieuwingen. We werken hier daarom samen met partners.”
Start-ups
Omdat Shell in Amsterdam-Noord ruimte zat heeft, zijn talloze start-ups uitgenodigd hier te werken aan nieuwe technologie. „Niet noodzakelijk met Shell”, zegt Sebregts. „We hebben het vertrouwen dat hun samenwerking veel oplevert. Mogelijk ook voor Shell.”
Uit dit lab kwam de 500 liter synthetische brandstof, gemaakt van afgevangen CO2, waarmee KLM een eerste vlucht op Madrid afrondde. „Het kan, nu moet de productie worden opgeschaald. Voor vliegtuigen zijn het evenwel giga-investeringen. Vliegen op uitsluitend milieuvriendelijke brandstof gaat zeker gebeuren, maar niet dit decennium”, zegt Sebregts. „Dit zijn langdurige projecten. We hebben ook niet de luxe te kiezen welke oplossing de beste is; we durven fors te investeren, ook als het niet honderd procent voorspelbare techniek is. We zullen alle soorten technologie en brandstof nodig hebben om de klimaatdoelstellingen te halen.”
Shell-topman Van Beurden legde zich vorig jaar vast op 50% minder uitstoot in 2030, vergeleken met 2016. Shell meldde recent met 18% afname op weg te zijn. „Dat op zichzelf is niet genoeg, we willen een leidende rol hebben in de wereld en ook de uitstoot bij partners omlaag brengen”, stelde de topman bij de laatste aandeelhoudersvergadering. In 2050 denkt Van Beurden Shell ’netto-neutraal’ te hebben: een bedrijf zonder vervuilende uitstoot.
BEKIJK OOK:
5 vragen: wat betekent afsluiten Russisch gas voor ons?