Shell opent laadpalenoffensief in België
Shell beheert wereldwijd al 90.000 laadpunten, maar heeft er nog geen aan Belgische tankstations. ©REUTERS
David Adriaen
02 juni 2022 19:41
De tankstationuitbater Shell gaat honderden laadpalen installeren op druk bezochte plaatsen bij handelszaken, zoals Gamma en Carrefour. De oliereus overweegt ook zelf groene stroom te produceren in ons land.
De Britse oliegroep profileert zich als opkomende speler in elektriciteit en wil een van de grootste aanbieders van oplaadinfrastructuur voor elektrische voertuigen worden. De ambitie van het bedrijf, dat opgejaagd wordt door klimaatactivisten, is groot met 500.000 laadpunten tegen 2025 en 2,5 miljoen in 2030.
De essentie
Shell gaat 435 laadpalen, goed voor 870 oplaadpunten, plaatsen bij vestigingen van Carrefour en Gamma.
De oliereus mikt ook op een netwerk van laadpunten bij eigen tankstations.
Om groene stroom te voorzien worden eigen wind- en zonneparken in België overwogen.
In ons land bleef die ambitie nog erg onzichtbaar, want bij de meer dan 270 eigen tankstations zijn geen Shell Recharge-laadpunten te vinden. Alleen op drie Shell-locaties langs autosnelwegen bevinden zich snelladers van Ionity, een consortium van autobouwers.
TIP
Het nieuws over technologie en innovatie dat u niet mag missen.
Ontvang gratis de wekelijkse update TechTijd.
Wekelijks via e-mail - Uitschrijven in één klik
Dat zal snel veranderen, zegt Emmanuel Mignot, CEO van Belgian Shell, in een gesprek met De Tijd. 'We zijn heel positief over elektrisch rijden en hebben al veel ervaring opgedaan in Nederland. We willen hier ook een leider in zijn.'
Carrefour
Op de parkings van de doe-het-zelfketen Gamma en de supermarkten van Carrefour zullen veel Shell-laadpalen opduiken. Eerder dit jaar sloot de oliegroep een deal met de Gamma-koepel Intergamma, goed voor 210 Belgische laadpunten. Daar komen nog 660 laadpunten bij op 58 parkings van Carrefour-sites die eigendom zijn van Redevco.
660
Laadpunten
Shell gaat 660 laadpunten inrichten op 58 parkings van Carrefour-sites die eigendom zijn van Redevco.
Op die Redevco-terreinen komen voor eind 2024 in totaal 330 laadpalen met telkens twee laadpunten. Het gaat om een mix van trage laders van 22kW en snelladers van 150 kW. Ook die trage laders helpen elektrische auto's een eind op weg, benadrukt Mignot. 'Een gemiddelde elektrische wagen zal er bij een winkelbezoek van 30 tot 40 minuten zo'n 75 kilometer bijladen.'
De laadpalen op zogenaamde bestemmingslocaties, waar auto's een tijd stilstaan, zijn maar een deel van de strategie.