WaardeAandeel schreef op 18 oktober 2022 14:34:
DHL daagt PostNL uit op deel Nederlandse postmarkt
Pakketbezorger van DHL in Rotterdam. Foto: ANP
In het kort
Koeriersbedrijf DHL gaat brieven en poststukken van minimaal 50 gram bezorgen.
Het bedrijf ziet kansen op deze deelmarkt, omdat PostNL er de tarieven flink heeft verhoogd.
Lichtere post als ansichtkaarten en brieven, een groot deel van de postmarkt, valt erbuiten.
Koeriersbedrijf DHL gaat volgend jaar naast pakketten ook brieven en poststukken bezorgen. Het gaat om de zwaardere post, niet om ansicht- en briefkaarten. De onderneming betreedt daarmee het terrein van PostNL, die monopolist is op de Nederlandse postmarkt.
DHL maakt het besluit dinsdagmiddag bekend op een bijeenkomst in Dordrecht. ‘We gaan het monopolie van PostNL doorbreken', zegt directeur Wouter van Benten van DHL Parcel Benelux. PostNL PNL€1,66-3,40% is sinds de overname van postbezorger Sandd in 2019 alleenheerser op de Nederlandse postmarkt.
DHL, dochter van Deutsche Post, heeft een haalbaarheidsstudie gedaan en ziet perspectief in postbezorging. Het gaat in het tweede kwartaal van 2023 enveloppen vanaf vijftig gram aan huis bezorgen, voor consumenten en voor zakelijke klanten. Van Benten: ‘We zien dat de tarieven in dat deel van de postmarkt de afgelopen jaren sterk zijn gestegen, tot wel 30%. Wij denken dat er kansen zijn voor een concurrerend product.' Volgens DHL heeft het bedrijf geen vergunning nodig voor deze nieuwe activiteit. Met de keus van post vanaf vijftig gram laat DHL een groot deel van de postmarkt — ansichten en dergelijke — links liggen.
Logische stap
Postbezorging is volgens DHL een logische vervolgstap voor de onderneming. De duizenden koeriers van DHL kunnen poststukken gemakkelijk meenemen en bezorgen. ‘Post en pakketten groeien naar elkaar toe’, zegt Van Benten. ‘De verschillen zijn niet groot. Als pakketbezorger komen wij zes dagen per week in elke straat van Nederland.’
Consumenten stoppen steeds vaker een klein cadeau bij een kaart of een brief, aldus DHL. Het bedrijf doet nog geen mededeling over de tarieven die het in rekening zal gaan brengen. PostNL rekent voor een klein poststuk dat meer dan vijftig gram weegt, bijna drie euro per verzending.
DHL hoeft geen grote investeringen te doen voor deze uitbreiding van de activiteiten. De poststukken kunnen straks ingeleverd worden bij een van de 4000 servicepunten van DHL en worden vervolgens in sorteercentra verwerkt.
Geen groeimarkt
De stap van DHL om ook post te gaan verwerken en op te nemen in de dagelijkse bezorging, betekent dat PostNL concurrentie krijgt op een substantieel deel van de postmarkt. De beursgenoteerde onderneming is daar nu alleenheerser. Regionaal zijn er wel bezorgbedrijven actief, maar landelijk is er slechts één aanbieder,
De Nederlandse postmarkt is geen groeimarkt. De volumes krimpen al jaren door de concurrentie van berichtendiensten en sociale media. In coronatijd veerde het postvolume op door de lockdowns, maar dit jaar is er opnieuw sprake van een daling.
Voor DHL betekent het dat de onderneming opnieuw aan de slag gaat als postbezorger. Tot 2010 bezorgde het concern brieven en enveloppen in Nederland, maar die activiteit werd in dat jaar verkocht aan een nieuwe speler op de markt, Sandd. Het veel grotere PostNL nam Sandd in 2019 over.
Ook op de pakkettenmarkt is DHL een grote uitdager van PostNL. De onderneming claimt in de coronacrisis marktaandeel te hebben gewonnen en inmiddels 40% van de markt in handen te hebben. PostNL is marktleider in pakketbezorging in Nederland.
Nieuw sorteercentrum
DHL investeert in uitbreiding van de logistieke keten. In Dordrecht heeft het bedrijf een nieuw sorteercentrum laten bouwen, dat volgende week in gebruik wordt genomen. Het gaat om een centrum waar 150 mensen komen te werken en dat beschikt over 78 zogeheten docks. Het gaat volgens DHL om een totaalinvestering van €45 mln. Dit keer levert niet Vanderlande Industries, maar de Duitse concurrent Beumer de transportbanden.
Het sorteercentrum in Dordrecht is de vierde van DHL in Nederland. Ook in Utrecht, Zaltbommel en Amsterdam beschikt de groep over een sorteercentrum vanwaar de aangevoerde pakjes verder worden verdeeld over Nederland.
Net als de postmarkt kende ook de pakjesbezorging een bloeitijd in de pandemie. Door de vele winkelsluitingen bestelden veel consumenten hun producten online en daar profiteerden PostNL en DHL sterk van.
Inmiddels is het sentiment omgeslagen. PostNL meldde eerder dit jaar tegenvallende groeicijfers, terwijl DHL te maken zegt te hebben met stabilisatie van de volumes.
Lees het volledige artikel:
fd.nl/bedrijfsleven/1455147/dhl-gaat-...