Orders voor LNG-tanker stijgen met 95% om in 2022 een recordhoogte te bereiken
Door Tsvetana Paraskova - 19 december 2022, 07:00 uur CST
Europa's haast om Russisch gas te vervangen en een verwachte jarenlange bullmarkt voor LNG-bevoorrading en -prijzen hebben dit jaar ook geleid tot een race om LNG-tankorderorders.
Nu 2022 bijna ten einde loopt, telt het wereldwijde orderboek tot nu toe dit jaar 170 LNG-tankers, een stijging van 95% vergeleken met het volledige jaar 2021, volgens gegevens van Clarksons Research geciteerd door Splash.
Volgens Clarksons Research bereikten dit jaar nieuwe orders voor LNG-tankers ook records op het gebied van prijzen voor de nieuwbouwschepen.
De markt voor bestellingen van LNG-tankers deed het ruimschoots beter dan de totale markt voor scheepsorders, waar tot nu toe 1.306 schepen zijn besteld in 2022, tegen 2.123 scheepsorders voor het volledige jaar in 2021.
De dagtarieven voor LNG zijn dit jaar enorm gestegen, terwijl Europa zich haastte om ladingen in te slaan om zijn aardgasopslaglocaties voor de winter te vullen.
Tot nu toe is Amerikaans LNG dit jaar van cruciaal belang geweest om aan de vraag in Europa te voldoen, dat op zoek was naar gaslevering en bereid was te betalen voor spotleveringen, waardoor het grootste deel van Azië werd overtroffen.
De Verenigde Staten hebben recordvolumes LNG naar Europa verscheept om EU-bondgenoten te helpen en ongeveer 70% van alle Amerikaanse LNG-export is de afgelopen maanden naar Europa gegaan.
Volgend jaar zal Europa nog meer LNG-aanvoer nodig hebben om de lage (of mogelijk niet-bestaande) pijplijnstromen vanuit Rusland te compenseren, zeggen analisten en spelers uit de industrie.
Met de duikeling van de leveringen van gas via pijpleidingen in Rusland, zal Europa volgend jaar "enorme volumes" LNG nodig hebben, zei grondstoffenhandelaar Trafigura eerder deze maand, eraan toevoegend dat het een aanhoudende volatiliteit verwacht op de aardgas- en LNG-markten.
"Terwijl Europa deze winter een black-out zou moeten vermijden door voorraden aan te boren en de vraag te verminderen, zal het in 2023 enorme hoeveelheden LNG moeten importeren, gezien de enorme afname van de stromen uit Rusland", zei Trafigura in haar jaarverslag voor het jaar tot 30 september. .