Wanneer ik naar mezelf kijk was ik in 2012-2015 ook nog overtuigt van het operationeel succes voor location technologie onder de eigen TT paraplu.
Vanaf 2015 stond het voor mij vast dat de location technologie producten prima waren maar onder de eigen paraplu niet gaan zorgen voor een financieel succes.
Een acceptabel verdienmodel enkel op de verkoop, lease, abbo van location technologie is verdraaid lastig waarbij het nietige TT ook nog de handicap heeft dat het niet op het hoogste niveau bij de klanten onderhandelt en daarnaast een beroerde sales en marketing afdeling heeft…
TT wordt bij de klanten als een reguliere leverancier behandeld en niet als een partner zoals de supporters ons al vele jaren proberen wijs te maken…
De producten zijn/worden commodities en leveranciers hebben te dealen met alsmaar lagere prijzen…
Dat zien we terug bij TT, COVID & supply tekorten hebben gezorgd voor een lagere groei maar niet voor minder connected voertuigen. Ik durf te beweren dat TT in 2020 meer connected voertuigen supporteerde dan in 2019, in 2021 meer dan in 2020 en in 2022 meer dan in 2021…
Maar in dezelfde periode een dalende omzet, conclusie dalende prijs per voertuig/connectie, funest omdat de kosten blijven toenemen en de reorganisatie van 450 FTE’s gaat dat niet veranderen…
De jaarlijkse opbrengst van €6 tot €9 per voertuig/connectie voor de grote OEMS is inmiddels een vaststaand gegeven waarmee we moeten dealen en mag hopen dat de FISKER’s een factor 10 of meer moeten betalen anders gaat TT hierop toeleggen…
Het automotive verdienmodel opkrikken gaat onder de huidige structuur niet lukken, dus moeten de kosten omlaag.
Hak Automotive eruit, €400 mio omzet, orderboek tot 2030 max 2000 FTE’s zorgt voor minstens €0,75 wpa per jaar…
Neem bijvoorbeeld Aurora als benchmark, die kunnen het af met 1600 FTE’s…
Samengevat TT, flinke onderwaardering, flut aandeel, perverse bestuurders en commissarissen maar op de huidige koers een prima investering voor de komende 24 mnd…