Gisteren ING op BNR die voorspelde dat we een lichte economische groei krijgen maar heel onevenredig verdeeld. Hij noemde 3 onderscheidende factoren waardoor de ene bedrijf (ook bij beleggers) het minder goed gaat doen dan de andere.
Einde van Covid als pandemie, richting endemie
Winnaars: Alle bedrijven die last hebben gehad van supply chain disrupties. Veelal met inhaalvraag voor de boeg en orderportefeuilles die een stuwmeer zijn geworden. De auto industrie is een voorbeeld dat naar boven komt. Bedrijven met exposure in China die last gehad hebben van zero covid beleid kunnen ook een beter jaar krijgen.
Verliezers: Tech bedrijven die hebben geprofiteerd van de Covid crisis doordat iedereen online was en thuis (aan het werken) was. Deze bedrijven zullen moeite hebben om recordomzetten en winsten te evenaren. Zoom staat op 70 euro nu. Dit was 400 in peaktime Covid. Maar kijk ook naar een Google. Die hebben meer dan 10.000 man ontslagen, terwijl die nog nooit in hun bestaan een ontslagronde hebben gehad. Heeft ook veel impact op de cultuur, want Googlers denken uniek te zijn en zo getalenteerd dat hén dit niet kan overkomen en nu blijken ze ineens een personeelsnummer te zijn. Om vier uur in de nacht een ontslag mail en je laptop en toegangspas doen het direct niet meer.
Hoge energieprijzen
Winnaars: energiebedrijven (dit neemt nu rap af, geen idee wat het najaar doet)
Verliezers: industrie bedrijven met hoge energieconsumptie, land en tuinbouw (kassen)
inflatie en toenemende rente
Winnaars: banken die weer wat rentemarges zien
Verliezers: retail, consumer goods, bedrijven met hoge rentelasten, producten die op krediet worden gekocht (huis, auto, inrichting)
===
Overall zit Philips meer bij de winnaars dan de verliezers. Het belangrijkste is punt 1. Een orderboek dat is aangezweld. Free cashflow die te lijden heeft gehad onder groeiende voorraden die niet uitgeleverd konden worden. China dat tijdelijk heel negatief is (heel het land Covid en na het Chinese nieuwjaar weer open). Die andere twee punten zijn licht negatief voor Philips. De hogere lasten zijn verwerkt in prijsverhogingen, maar het duurt even tot dit doorwerkt. In de tweede jaarhelft nemen prijzen en dus marges toe. En lager consumenten vertrouwen door inflatie kan wat invloed hebben op consumer divisie (zeg maar de tandenborstels) maar niet op de grotere health divisies.