Ondertussen zelf maar even de cijfers erbij gepakt. Een paar dingetjes.
Brutomarge
Voor de brutomarge kom ik op respectievelijk 19,58% (2020), 19,73% (2021) en 19,64% (2022). Het lijkt erop dat ze de inflatie met hogere kosten voor materiaal, energie en arbeid tot nu toe vrij goed kunnen doorberekenen.
Overhead
In 2022 hebben 1,63% minder uitgegeven aan overhead t.o.v. 2021. Dat is netjes gezien de inflatie. 2020 laat ik in absolute bedragen even buiten beschouwing, want dat is volgens mij van voor de laatste fusie. Afgezet tegen de omzet bedraagt hun overhead respectievelijk 8,25% (2020), 6,11% (2021) en 5,00% (2022).
R&D
In 2022 hebben ze hun R&D uitgaven opgeschroefd met 15,89% t.o.v. 2021. Blijven investeren in verdere elektrificatie (of andere vormen zoals bijvoorbeeld in Brazilië) lijkt mij nodig, dus met enkel een financiële bril zie ik het opschroeven van het R&D budget als positief. Afgezet tegen de omzet bedroegen de R&D uitgaven respectievelijk 4,69% (2020), 3,00% (2021) en 2,90% (2022).
Hoog over vind ik dit in financieel opzicht gunstige ontwikkelingen. Het geeft m.i. blijk van (1) schaalvoordelen, (2) pricing power en (3) investeren in de toekomst. De werkelijkheid is natuurlijk veel complexer. Of ze in technisch opzicht de juiste en voldoende investeringen doen, kan ik bijvoorbeeld niet (goed) beoordelen.
Naast BEV (stekkerauto's) investeren ze volgens mij specifiek voor Brazilië in Hybrid Ethanol. Welke techniek ze daar precies voor ogen hebben is mij nog duidelijk. Gaat het bijvoorbeeld om 'een soort' E85 met 15% benzine en 85% Ethanol en/of een hybride variant met een batterij zoals de Totaya Prius. Dat is meer een soort algemene interesse.