Lekker brainstormen met je chatbot: maar heel betrouwbaar is hij nog niet.
Er is veel gebeurd op het gebied van generatieve kunstmatige intelligentie, in de drie maanden dat het veelbesproken ChatGPT van OpenAI online staat. Techreuzen introduceerden haastig hun eigen varianten of kondigden deze aan. Ondertussen wordt de technologie van OpenAI al door Microsoft en Snapchat gebruikt. Zaten de techreuzen eerder te slapen en waar gaat dit heen?
Iedereen kan opeens alles vragen aan de chatbot ChatGPT. En je krijgt vaak ook nog zinnige antwoorden - hele verhalen zelfs. Er zijn maar weinig mensen die niet onder de indruk zijn van deze nieuwe technologie. Maar hoe indrukwekkend ChatGPT ook is, de technologie is zeker niet nieuw.
Techreuzen ontwikkelen de technologie al jaren op de achtergrond, maar zijn terughoudend met het uitbrengen van hun chatbots vanwege reputatieschade. Niet voor niets, want het verleden wijst uit dat die op de loer ligt. Zo bracht Microsoft al in 2016 een chatbot genaamd Tay uit, die racistische uitspraken deed en de holocaust ontkende. Galactica van Meta schreef wetenschappelijk klinkende papers, maar werd offline gehaald toen hij onder meer een overtuigend stuk schreef over de voordelen van het eten van glas.
Techmastodonten
Volgens ingewijden bij Google heeft de zoekgigant de technologie liggen, maar is het vermoedelijk niet heel aantrekkelijk om functies als een chatbot te integreren in de zoekmachine. Wanneer je slechts één antwoord krijgt op je zoekvraag, valt het huidige advertentiemodel in duigen. Ook bevat het antwoord nog te vaak fouten, plagiaat of schadelijke teksten.
Volgens techexpert Danny Mekic is dat niet het enige. „Oudere techbedrijven als Google en Microsoft hebben duidelijk moeite met innoveren. Populaire producten van die bedrijven gaan vaak al een tijdje mee en nieuwe technologie wordt vaak elders ingekocht, zoals ook nu met de investering van Microsoft in OpenAI.”
Onbetrouwbaar
De ChatGPT-technologie is vervolgens samengevoegd met zoekmachine Bing en Google heeft haastig chatbot Bard aan de wereld getoond. Beide zijn al betrapt op fouten. In het geval van Googles moederbedrijf Alfabet verdampte er $100 miljard op de aandelenmarkt als gevolg hiervan. Dat roept de vraag op waar deze technologie uiteindelijk goed voor is. Hebben we iets aan een chatbot als we deze niet helemaal kunnen vertrouwen? Waar zijn ze dan wel geschikt voor?
„Betrouwbaarheid is een belangrijk punt”, zegt Mekic. „Je merkt dat de output heel erg afhankelijk is van de kwaliteit van de input. Je kunt de chatbot simpelweg wat vragen, maar je kunt hem ook trainen. Daarbij voer je hem eerst informatie en daarmee wordt het antwoord vaak een stuk beter. Maar feit blijft dat het gecheckt moet worden door een mens. Je kunt een chatbot voorlopig dan ook niet geheel vertrouwen. Bij een antwoord dat direct van een chatbot komt, moet er dus voorlopig een waarschuwing bij staan dat het onjuistheden kan bevatten of aanstootgevend kan zijn.”
De hype
Bij een hype zoals ChatGPT proberen veel bedrijven een graantje mee te pikken en mee te liften op de populariteit. Hr-bedrijven beweren dat vacatureteksten voortaan door een chatbot geschreven kunnen worden, beveiligingsbedrijven waarschuwen dat hacken makkelijker zal worden en sales-bedrijven zinspelen op gepersonaliseerde marketing, zoals sociale media-berichten.
„Voorheen maakte je een of misschien twee teksten om bepaalde mensen aan te spreken en iets te verkopen. Met generatieve kunstmatige intelligentie kun je bijvoorbeeld een specifieke tekst laten maken voor mensen die een boot hebben of veel specifieker: iemand die niet elektrisch wil rijden omdat hij het geluid van een dieselmotor zo fijn vindt. Ik noem maar wat.”
Mekic: „ChatGPT kan een tekst genereren voordat jij twee keer kunt knipperen met je ogen. Contentcreatie is dan ook een prima toepassing voor ChatGPT. Maar een redacteur of journalist zul je er niet snel mee vervangen, want je moet de output heel goed controleren en dat blijft voorlopig ook zo. En ook wat je invoert is een kunst op zich.” Er zijn inmiddels mensen die er hun beroep van maken om ChatGPT te temmen. Hun doel is de in te voeren informatie zo te perfectioneren dat precies het gewenste resultaat uit de chatbot rolt.
Privacy
„Maar mijn persoonlijk favoriete toepassing is brainstormen met ChatGPT. Hij brengt je heel snel op interessante ideeën.” Toch zijn de toepassingen nog erg beperkt, volgens Mekic. „Je kunt vanwege privacy absoluut geen persoonlijke informatie van bijvoorbeeld klanten of patiënten invoeren. Tel daar de fouten die ChatGPT maakt bij op en veel gedroomde toepassingen vallen daarmee af. Maar ik heb voor het eerst sinds lange tijd wel weer het gevoel ten tijde van de eerste iPhone: nieuwsgierig wat ze weer hebben bedacht voor de volgende versie. De technologie is nu al zo baanbrekend. Wat gaat er volgen?”