Nieuws uit de staalwereld
Groenstaal
Volgens het laatste rapport van de wereldwijde Energy Transitions Comission (ETC) zijn de gestelde doelen van het zoveel mogelijk emissie-loos produceren van staal haalbaar. Dit zorgt ervoor dat de Parijs-overeenkomst (een overeenkomst van alle EU-landen om van de Europese Unie de eerste klimaat neutrale economie en samenleving te maken tegen 2050) op schema liggen voor de doelen van 2030.
Om het doel van 190 miljoen ton groenstaal per jaar in 2030 te kunnen realiseren zullen de staalfabrieken aankomende 3 jaar hun bijna-nul-emissieprojecten moeten gaan verdrievoudigen. Dit alles lijkt haalbaar en daarmee de emissiereductiedoelstellingen binnen handbereik.
De aanlooptijd is van cruciaal belang zodat de projecten tegen 2026 groen kunnen worden verklaard. Zoals nu te zien zijn er in de vier onderzochte landen -de Verenigde Staten, Het Verenigd koninkrijk, Frankrijk en Spanje- voldoende mogelijkheden voor investeringen en is het financiële gat kleiner dan gedacht.
Landen als Zweden, Duitsland en Canada laten al baanbrekende ijzer- en staalprojecten zien welke bijna volledig “groen” (lees: zo emissie loos mogelijk) zijn gerealiseerd. Cruciaal voor deze als ook andere staalfabrieken is dat de elektriciteitsprijzen stabiel blijven waardoor de projecten ook conform plan gerealiseerd kunnen worden.
Tata Steel
Dankzij een grotere vraag naar staal steeg in maart de leveringen van Tata Steel Europe met 7% op kwartaalbasis tot 2,13 miljoen ton. De productmix werd echter mede beïnvloed door de lopende upgrade van een koudwalserij. De vernieuwing van hoogoven 6 in IJmuiden is volgens plan van start gegaan. In vergelijking met het 1e kwartaal van 2022 is er wel een daling van 11% te zien.
De productie van Tata Steel Europe bleef met 2,31 mt gelijk op jaarbasis, hoewel dit 3% meer was dan in het decemberkwartaal.
Tata Steel India heeft over het fiscale jaar 2022-2023 (april 2022 – maart 2023) totaal 19,9 ton miljoen ruw staal geproduceerd. De verkoop van gewalst staal bedroeg 18,9 miljoen ton.
ThyssenKrupp
De staalfabriek ThyssenKrupp heeft een overeenkomst getekend met Benteler. Deze Duitse fabrikant van auto-onderdelen en buizen voor de automobiel- en energietoepassingen zal koolstofarm staal gaan in de vorm van walsplakken leveren vanuit haar elektrostaalfabriek. Een meer geïntensiveerde en langdurige samenwerking tussen deze 2 grootmachten is daarom niet onwaarschijnlijk.
Liberty Steel
Nog altijd zoekt Liberty Steel naar een nieuwe eigenaar voor haar walserijen in België. De ontwikkelingen volgen gestaag nu de eerste fase van de biedingen zijn afgerond.
Geïnteresseerde lijken o.a. ArcelorMittal, Marcegaglia i.c.m. NLMK en Liberty Steel zelf.
De onderneming die in 2019 is overgenomen van ArcelorMittal kan ca. 1 miljoen ton thermisch verzinkte coils en ca. 200.000 ton verpakkingsproducten per jaar produceren.
Autoproductie en -verkoop
Verenigde staten (USA)
Volgens de laatste prognose zal de Noord-Amerikaanse autoproductie stijgen tot 15,6 miljoen voertuigen in 2023, wat een stijging van 90.000 voertuigen meer betekent en dus hoger dan de vorige prognose. Het is ook 8,9% hoger dan de geschatte 14,3 miljoen wagens geproduceerd in 2022. Verwacht wordt echter dat door de aanhoudende componententekorten de productie van de Noord-Amerikaanse auto-industrie dit jaar met 206.000 voertuigen zal dalen.
Sinds 2021 heeft Noord-Amerika naar schatting 3,5 miljoen aan voertuigproductie verloren door tekorten aan halfgeleiders en onderdelen.
Verenigd Koninkrijk (VK)
Het aantal geproduceerde auto’s in het VK bedroeg vorige maand 69.707 auto’s, ruim 8.000 meer dan in dezelfde maand een jaar geleden. Hybride en elektrische voertuigen waren goed voor twee op de vijf gemaakte auto's: hun aantal steeg met 72% tot 27.392 voertuigen.
Het aantal auto's geproduceerd in Britse fabrieken - zoals de Nissan Sunderland fabriek- heeft vorige maand totaal 69.707 van de band laten rollen.
Ook hier lijkt een herstel langzaam te merkbaar, waar vorig jaar de productie nog een historisch laag niveau bereikte, als gevolg van leveringsproblemen in de toelevering.
Het belang van het produceren van elektrische auto’s lijkt voor nu de productie enorm te stimuleren.
China
De verkoop en productie van de automobielindustrie in China is in vergelijking met 1 jaar en 1 maand geleden gestegen. De groei wordt voornamelijk veroorzaakt door de vraag naar elektrische auto’s voor de export. Het land exporteerde 364.000 voertuigen in maart wat een hoger aantal is dan de maand februari. China is verantwoordelijk voor een groot deel van de totale globale auto productie/verkoop en omdat er nog altijd veel staal wordt gebruikt in auto’s een zeer belangrijk land voor de productie hiervan.
Staalproductie
In de maand februari 2023 bedroeg de mondiale productie van ruwstaal voor de 64 landen die rapporteren aan de World Steel Association (WSA) 142,4 miljoen ton (mto), een daling van ca. 1% vergeleken met februari 2022.
China* produceerde 80,1 mto (+5,6%) t.o.v. januari 2022. India 10,0 mto (-1,0%),
Japan 6,9 mto (-5,3%), USA 6,0 mto (-5,3%), Rusland* 5,6 mto (-8,6%), Zuid-Korea 5,2 mto (+1,1%), Duitsland 3,0 mto (-6,9%), Turkije 2,1 mto (-28,9%), Brazilië 2,5 mto, (-6,7%) en Iran* 2,4 mto (+14,6%).
(* = geschat). (Bron: WSA)
Bron: Staaljournaal