Alphabet overtreft verwachtingen dankzij kostenbesparingen
Alphabet, het moederbedrijf boven zoekmachine Google, rapporteerde gisteravond solide resultaten voor het eerste kwartaal. De totale omzet groeide met 3% (6% gecorrigeerd voor valutategenwind) tot 69,8 miljard dollar, wat hoger was dan de gemiddelde analistenverwachting (gav) van 68,9 miljard dollar. De omzet van Google Search bedroeg 40,4 miljard dollar, een stijging met 2%, waarmee het de gav met 3% overtrof. Gecorrigeerd voor wisselkoerstegenwind, groeide Search zelfs met 6%. De groei in Search blijkt opnieuw veerkrachtig dankzij de heropleving van het reisverkeer en de aanhoudende kracht in de detailhandel, ziet KBC Asset Management-analist Kurt Ruts.
Cloud maakt eerste ‘winst’
In het afgelopen kwartaal daalden de advertentie-inkomsten van YouTube met 3% (ze bleven gelijk mochten de wisselkoersen neutraal zijn gebleven) tot 6,7 miljard dollar, beter dan de gav van 6,6 miljard dollar. YouTube wordt nog steeds geconfronteerd met uitdagingen, van bijvoorbeeld toenemende concurrentie.
De omzet in de Clouddivisie groeide met 28% tot USD 7,4 miljard, een vertraging ten opzichte van de groei in het voorgaande kwartaal (32%) en in lijn met de gav. In termen van winstgevendheid boekte Google Cloud een allereerste winst van 191 miljoen dollar.
Hoewel het bemoedigend is, stelt Kurt Ruts vast dat die mijlpaal in winstgevendheid grotendeels werd bereikt dankzij wijzigingen in de rapportage, aangezien Google kosten herverdeelde naar andere bedrijfssegmenten. De groei van de cloudomzet zal naar verwachting verder vertragen naarmate klanten hun uitgaven optimaliseren, gezien de onzekere macro-economische achtergrond.
Nieuw inkoopprogramma voor 70 miljard USD
Het bedrijfsresultaat van de Alphabet-groep bedroeg 17,4 miljard USD, een daling met 13%, maar overtrof de gva (16,4 miljard USD). De operationele marge kwam uit op 24,9%, 110 basispunten boven de gva. Kostenbesparingen werpen hun vruchten af.
De onderliggende winst per aandeel bedroeg 1,14 USD (gva: 1,08 USD). Alphabet zei ook dat het in het eerste kwartaal voor 14,6 miljard dollar aan aandelen had ingekocht. Het bedrijf kondigde ook een nieuw aandeleninkoopprogramma van 70 miljard dollar aan. Daarnaast zullen de investeringsuitgaven voor 2023 'bescheiden hoger' zijn dan in 2022 (gva verwachtte investeringsuitgaven vergelijkbaar met het niveau van 2022), waarbij AI-investeringen worden genoemd als een belangrijke aanjager van de hogere uitgaven.
KBC Asset Management over Alphabet
Al met al zijn dit zeer geruststellende resultaten van Alphabet, vindt Kurt Ruts. De outperformance was grotendeels te danken aan Search en YouTube. Kurt Ruts hield ook van de betere marge omdat het bedrijf zich meer op zijn kostenbasis richt. Hij meent dat het aandeel een goede handelswaarde biedt tegen slechts 16x EPS (earnings per share) voor 2024, gecorrigeerd voor zijn netto cashstapel. Daarom herhaalt hij het ‘Kopen’-advies en koersdoel van 130 USD.
Google Search vs Microsofts Chat GPT
Kurt Ruts keek ook eens naar de strijd voor de inkomsten van onlinezoekmotoren en welke impact artificiële intelligentie (AI) hierop kan hebben.
Volgens hem lijkt de markt te vrezen dat Googles Online Search-inkomsten zullen worden verstoord door generatieve AI (in het bijzonder ChatGPT). ChatGPT - maar ook Googles rivaliserende chatbot Bard - gebruikt zogenaamde grote taalmodellen die woordreeksen voorspellen om menselijke antwoorden op vragen te geven. Microsoft (KBC Asset Management: kopen, koersdoel: 330 USD) zei eerder al dat het marktaandeel in Online Search wil veroveren door ChatGPT te integreren in zijn Bing-product. Als reactie hierop werkt Google aan een geheel nieuwe zoekmachine die met behulp van generatieve AI een 'meer gepersonaliseerde ervaring' biedt. De eventuele teloorgang van Google door AI zou enigszins ironisch zijn aangezien het bedrijf zich sinds 2016 profileert als een 'AI-first company'.
Kurt Ruts wil erop wijzen dat Google een aantal voordelen heeft ten opzichte van Microsoft en andere pretendenten op het gebied van online zoeken en generatieve AI:
Het is de gevestigde exploitant en dat heeft lange tijd sterke voordelen gehad: gewoonten zijn hardnekkig en klanten zijn lui. Bing zou waarschijnlijk een aanzienlijk beter product nodig hebben om marktaandeel van Google in enig zinvol volume weg te kapen.
De echte concurrentiestrijd zit in de gegevens die de bedrijven in het AI-model kunnen invoeren om te trainen. Google heeft verreweg de grootste set zoekgegevens, maar ook gegevens die zijn verzameld via hun webbrowser Chrome en het mobiele besturingssysteem Android geven hen een veel grotere dataset om het model op te trainen.
Google is volledig eigenaar van zijn IP (intellectual property of intellectueel eigendom), terwijl Microsoft deels afhankelijk is van OpenAI. Google kocht negen jaar geleden Deep Mind, zijn generatieve AI-eenheid, en integreert al jaren AI in al zijn producten. Microsoft investeerde pas in 2019 in OpenAI en blijft een minderheidsaandeelhouder in het bedrijf (49% eigendom). Microsoft integreert effectief technologie van een derde partij in zijn kernproducten, zoals Microsoft365, GitHub, Bing Search en andere.
Het trainen van deze taalmodellen is zo duur dat Google zo'n acht jaar geleden besloot eigen TPU (Tensor Processing Unit)-chips te ontwikkelen. Deze TPU's zijn geoptimaliseerd voor het trainen van machinelearning-modellen en doen dat dus tegen lagere kosten. Microsoft blijft daarentegen grotendeels afhankelijk van Nvidia en wil nu pas zijn eigen gepatenteerde Athena-chip gebruiken voor het trainen van grote taalmodellen. Dat suggereert dat Google een flinke voorsprong heeft bij het optimaliseren van zijn modellen voor zijn eigen hardware.
Bovendien stelt Kurt Ruts dat er een reële kans is dat er nieuwe use-cases zullen worden ontwikkeld door het gebruik van AI, zodat dit geen ‘zero-sum game’ (waarbij winst door bijvoorbeeld Microsoft automatisch verlies voor Google betekent) is. Het lijkt inderdaad waarschijnlijk dat generatieve AI nieuwe eindmarkten zal openen en de markt voor onlinezoeken zal uitbreiden.