Moriarty schreef op 24 oktober 2023 11:53:
[...]
De overname was idd een goed punt om short te gaan, dus dat heb je (achteraf gezien) goed ingeschat.
Ik denk dat je weinig bedrijven kan noemen, die winst maken, die genoteerd staan aan een boekwaarde van 0,32.
De bruto marges zijn zeer laag! Maar dit ook door de sterke concurrentie en dat is ookal al vaak gezegd. Dit is momenteel een marathon tegen renners die valsspelen. Je hebt bedrijven die gewoon nooit winst kunnen maken wanneer ze de regels volgen, maar dit gewoon zo lang mogelijk volhouden. Zie bijvoorbeeld Glovo. Je kan als JET zijnde niet opgeven, want nu moet je net uw positie innemen in de markt. Wanneer die spelers verdwijnen, komt dat marktaandeel automatisch (grotendeels) naar hun. En aangezien zij reeds voorzien zijn op een groter marktaandeel, zijn al die bestelling bijna pure winst. Zij maken de kosten reeds, maar missen de bestellingen. Dus dit is in mijn ogen een kwestie van tijd. Er gaan geen nieuwe spelers meer komen en de bestaande spelers gaan op hun limieten botsen.
De EBITDA gaat dus hand in hand met die hoge kosten, die al veel lager liggen dan een jaar geleden, maar ook met het groeien van de omzet zodra een speler de markt verlaat. En ook een overname zit er bijna niet meer in, aangezien bijna geen enkele speler de financiële middelen heeft.
Maar van zodra er een speler is die FCF positief is, dan is dat wel een interessante overnamekandidaat, want deze gaan onmiddellijk renderen. Dus in 2024 zou het zomaar kunnen... En als NE en UK de rekeningen kunnen betalen, terwijl Grubhub en SEANZ bijna geen verlies meer draaien. Dan ben je klaar om de marathon uit te lopen, terwijl de concurrenten keuzes gaan moeten maken. Net zoals Grubhub ook een keuze gaat moeten maken. Maar in elke andere markt, staan ze gewoon klaar om de leiding te nemen.
En nog iets. Vroeger was dit enkel food delivery... Nu gaan ze ook andere zaken leveren. De meeste steden mogen geen auto's meer binnen. Dan kan je met een fiets toch al snel veel zaken gaan leveren. Als dit ook maar een beetje aanslaat. Dan stelen ze misschien wel plots klanten van bedrijven als PostNL of Bpost, die veel meer rekenen voor het leveren van pakjes dan JET Dat nu kan. Zij hebben het personeel al en ze zijn toch al onderweg. En ze hebben met Amazon al een connectie... Maar dit is misschien wel te veel dromen van mijn kant.
Maar al bij al zie ik veel meer upside dan downside. Bijna alles wat kon tegenzitten, zat tegen en de laagste koers was 10,53. Welke grote short partij gaat nu nog miljoenen investeren om de koers MISSCHIEN nog een paar procenten lager te krijgen? Je kan short gaan op Doordash, die staan 4,6 keer de boekwaarde en maken ook geen winst. Deliveroo staat 3,2 keer de boekwaarde en is bijna nergens marktleider en nog niet in de buurt van FCF neutraal te zijn.
De meeste twijfels zaten in 2022 zeker en vast bij JET, hadden US en ook UK een flop geweest, dan was het misschien wel game over, maar dat is niet gebeurd. US is een teleurstelling, maar verslinden ze geen cash. UK zijn de kosten gehalveerd EN winnen ze marktaandeel. Dus ik zou het wel weten.