Concurrentiestrijd tussen bezorgers
Bericht delen via:
LinkedIn
Facebook
Twitter
WhatsApp
Kopieer link
Categorie: Sector, Redactioneel
Door Martin Crum op donderdag 30 november 2023
PREMIUM
Concurrentiestrijd tussen bezorgers
Beeld: Deliveroo/Just Eat Takeaway
De maaltijdbezorgsector lijkt in een wat rustiger vaarwater te zijn gekomen. De koersgekte in de hoogtijdagen van corona is verruild voor realistischer waarderingen. Voor beleggers – ook in Just Eat Takeaway en Deliveroo - is het instapmoment cruciaal geweest
Dit artikel is eerder verschenen in IEX Expert van 24 november op basis van toen geldende koersen.
Een rondje langs de velden laat zien dat zowel Amerikaanse spelers als DoorDash en Europese spelers als Just Eat Takeaway en Deliveroo wat afstand hebben genomen van hun lows. Maar van een koersfeestje is nog bepaald geen sprake. Vooralsnog heeft het aandeel Uber – dat overigens vooral zwaar leunt op zijn taxidiensten – het minste koersverval laten zien.
Wij focussen op het Nederlandse Just Eat Takeaway (JET) versus het Britse Deliveroo, met een notering aan de London Stock Exchange. JET noteert op slechts 15% van zijn all-time high, Deliveroo doet het iets beter met 35% van de allerhoogste koers.
JET is nog altijd wereldwijd actief: naast Europa onder andere ook in de VS (Grubhub), Australië en Nieuw-Zeeland. De Zuid-Amerikaanse activiteiten (iFood) zijn verkocht. Deliveroo doet het iets kalmer aan en is nog maar actief in een tiental landen, onder andere in België en Frankrijk, maar ook in Singapore en Koeweit.
De Britten hebben in Nederland en Duitsland de handdoek in de ring gegooid. JET heeft de strijd om marktaandeel in beide landen glansrijk gewonnen. De concurrentiestrijd heeft zich nu naar het VK verplaatst, maar het is nog te vroeg om hier al een winnaar uit te roepen.
De vraag bij Deliveroo is in hoeverre het bedrijfsmodel – het concern werkt nog veel met zelfstandige bezorgers – houdbaar is. Voor beide spelers geldt in ieder geval dat de oude werkwijze - groei boven het maken van winst – door beleggers niet meer geaccepteerd wordt.
Even groot?
De marktkapitalisatie van JET is circa €3 miljard, tegen £2,1 miljard voor Deliveroo. Daarmee ontlopen beide maaltijdbezorgers elkaar qua beursgrootte niet zo gek veel.
En dat is opmerkelijk, aangezien het bedrijf van Jitse Groen in alle opzichten een flink maatje groter is dan de Britten. Of we dat nu meten aan de hand van de GTV (Gross Transaction Value, bruto transactiewaarde), het aantal orders, de eigen omzet of de verwachte (aangepaste) Ebitda. Als we de laatste erbij nemen: JET heeft zijn outlook voor de aangepaste Ebitda voor dit jaar inmiddels verhoogd tot circa €310 miljoen. Deliveroo denkt dit jaar een aangepaste Ebitda te kunnen behalen van £60 tot £80 miljoen.
Dat de waardering van beide maaltijdbezorgers dicht bij elkaar ligt, komt deels doordat Deliveroo geheel schuldenvrij is en bijna £1 miljard op de bank heeft staan. JET beschikt weliswaar ook over een goed gevulde bankrekening van circa €1,8 miljard, maar hier staat zo’n €2 miljard aan schuld tegenover.
Daarbovenop speelt bij JET natuurlijk nog wel het Grubhub-dossier: een blok aan het been voor de Nederlandse maaltijdbezorger. Dat onderdeel staat al geruime tijd in de etalage. Wij schatten in dat een eventuele verkoop van Grubhub tussen €1,2 en €1,6 miljard zal opleveren. Dat zou ertoe leiden dat de balans van JET ten opzichte van Deliveroo min of meer gelijk is.
Beter in het spelletje
Hoewel de Britse maaltijdbezorgersmarkt een echte vechtmarkt is - ook Uber is daar (nog) actief - heeft JET wel laten zien het spelletje uitstekend te beheersen. Het concern heeft immers met succes de Nederlandse en Duitse markt weten te veroveren, ten koste van onder andere Deliveroo. Of dat ook in het VK gaat lukken, is afwachten. Beide spelers staan er financieel goed voor en kunnen concurreren op onder andere prijs. Maar zij hebben ook te maken met druk van aandeelhouders die rendement eisen.
Alles bij elkaar hebben wij een voorkeur voor Just Eat Takeaway boven Deliveroo, op basis van schaalgrootte, trackrecord, waardering en het vertrouwen dat JET op termijn ook in het VK de strijd in zijn voordeel zal weten te beslechten.
Een aankondiging dat er – eindelijk – een koper voor Grubhub is/wordt gevonden, geldt daarbij als extra incentive. Maar zover is het dus nog niet.