Prijzenoorlog om batterijen maakt rijden goedkoper.
Er is een prijzenslag gaande onder producenten van batterijen voor elektrische auto's. Stekkerauto's kunnen daardoor op termijn duizenden euro's goedkoper worden. Ook thuisbatterijen voor de opslag van zonnestroom kunnen in prijs dalen.
Het gaat om zogeheten lithiumijzerfosfaatbatterijen. Deze LFP's gebruiken ijzer in plaats van zeldzame materialen als kobalt, ze zijn goedkoper te produceren, minder brandgevaarlijk en ze gaan ook nog eens langer mee dan de duurdere batterijtypes.
Een kWh opslagvermogen in een LFP-batterij kostte een jaar geleden nog 110 euro, nu is dat gedaald tot 40 euro. ,,Deze prijsdalingen zijn spectaculair'', zegt Auke Hoekstra, onderzoeker elektrisch vervoer en energietransitie aan de Technische Universiteit Eindhoven. ,,Deze lage prijzen werden voorzien voor 2030 of 2040, maar je ziet ze nu al. En de neerwaartse trend zet nog wel even door.''
Vooral de goedkopere auto's met een beperkte actieradius zullen profiteren van de prijsdaling. De basisversie van bijvoorbeeld de Tesla Y heeft LFP-batterijen. Auto's die wel 800 kilometer of meer op één batterijlading rijden, maken gebruik van duurdere batterijchemie met meer zeldzame metalen.
Productiemethode
De LFP-techniek wordt ook gebruikt in thuisbatterijen. Door de prijsdalingen van grote internationale fabrikanten als BYD en Catl - samen hebben ze ruim de helft van de wereldmarkt in handen - is de verwachting dat ook de thuisbatterij voor de opslag van zonnestroom in prijs kan dalen. Kleinere producenten zullen de prijsdalingen moeten volgen om te overleven. Bij een thuisbatterij van 20 kWh is alleen al door de goedkopere cellen de productie 1400 euro goedkoper dan een jaar geleden. Bij een auto met een batterij van 50 kWh is het voordeel op papier 3500 euro.
Niet alleen goedkopere batterijen kunnen de prijs van de elektrische auto laten dalen. Ook de productiemethoden maken auto's goedkoper. Autofabrikanten kijken daarbij naar Tesla. Het Amerikaanse bedrijf slaagt er met succes in om het aantal onderdelen dat gelast of aan elkaar gelijmd moet worden, te verlagen door in één mal een nagenoeg complete bodemplaat te persen. Hoekstra denkt dat ook de techniek om elektromotoren in auto's te gebruiken goedkoper zal worden. ,,Ik verwacht nog heel veel prijsdalingen door de ontwikkeling van de aandrijflijn, de batterijen en de motoren. Maar de batterijcellen blijven het duurst en het belangrijkst.''
De prijsdalingen hebben wel wat tijd nodig. Als batterijen vandaag goedkoper worden, dan kunnen autofabrikanten dat pas in een latere bestelling doorvoeren voor de klanten. Elektrische auto's worden sowieso stap voor stap goedkoper. Het zichtbaarst is dat bij Tesla. Model Y van het merk werd in stappen al duizenden euro's goedkoper. Recent ging er weer iets van de prijs af, waardoor de auto nu voor net geen 44 mille te koop is.