Dubbele mijlpaal voor HS2's Brackley-viaducten
De twee gebouwen in de buurt van de stad Brackley maken gebruik van een innovatieve 'dubbele composiet'-structuur. Hierdoor kunnen beton en staal efficiënter worden gebruikt dan bij een traditionele aanpak, wat bijdraagt ??aan een vermindering van de CO2-uitstoot tijdens de bouw.
(Persbericht HS2:) De ingenieurs van HS2 hebben een dubbele mijlpaal gevierd in de bouw van twee enorme viaducten die de hogesnelheidslijn uiteindelijk over een uiterwaard zullen leiden.
Bij de werkzaamheden in de buurt van Brackley werd met succes een 2.695 ton wegende dekverschuiving voor het Westbury-viaduct voltooid, evenals de bouw van de landhoofden aan beide uiteinden van het nabijgelegen Turweston-viaduct.
De twee viaducten liggen laag in het landschap ten oosten van de stad en overbruggen de uiterwaarden van de rivier de Great Ouse, die twee keer onder de nieuwe hogesnelheidslijn doorloopt op zijn route door Buckinghamshire en West Northants.
Drie mijl uit elkaar en gebouwd met vergelijkbare ontwerpen, gebruiken de twee structuren een ongebruikelijke 'dubbele composiet'-aanpak, met lagen gewapend beton boven en onder de stalen balken, wat een superefficiënte box-beam creëert. Deze aanpak gebruikt minder koolstofintensief beton en staal dan een meer traditioneel ontwerp.
Het dek van het Westbury-viaduct, dat 320 meter lang is, werd in drie fasen gemonteerd, variërend van 84 tot 135 meter, waarbij elke fase vanaf de noordelijke landhoofd werd geduwd voordat het volgende deel erachter werd bevestigd.
Dit moeizame, zes maanden durende proces betekende dat het gewicht van het dek bij elke duw toenam, van 1.145 ton bij aanvang van de werkzaamheden in maart tot 2.695 ton toen het vorige week de zuidelijke landhoofd bereikte.
Tijdens de aardverschuiving werden speciale kussentjes gebruikt die bedekt waren met Teflon (een materiaal dat normaal gesproken op het oppervlak van een antiaanbakpan zit) om de wrijving tussen het dek en de tijdelijke stalen lagers bovenop de betonnen pijlers te verminderen.
Ingenieurs vierden deze week ook feest bij het nabijgelegen Turweston-viaduct met de voltooiing van de twee landhoofden, die beide uiteinden van de 80 m lange constructie zullen ondersteunen. De focus zal nu liggen op het monteren van de dekliggers, klaar voor de lancering van de 591 ton wegende constructie begin volgend jaar.
Elizabeth Longinotti, Senior Project Manager bij HS2 Ltd, zei: 'Het was ongelooflijk om het enorme dek bij Westbury het afgelopen jaar te zien ontstaan ??en het zo zorgvuldig op zijn plaats te zien schuiven. Ik wil iedereen bedanken die heeft geholpen om dit te realiseren – en ik kijk ernaar uit om in de komende maanden soortgelijke vooruitgang te zien bij Turweston. De innovatieve dubbele composietstructuur die ze delen, heeft een enorm potentieel om koolstof in de bouw te verminderen door efficiëntere bruggen mogelijk te maken en ik hoop dat de lessen die we hebben geleerd in de toekomst succesvol kunnen worden toegepast op andere projecten in het Verenigd Koninkrijk.'
Beide viaducten worden gebouwd door de hoofdaannemer van HS2 Ltd, EKFB – een team bestaande uit Eiffage, Kier, Ferrovial Construction en BAM Nuttall – waarbij de productie en installatie van de balken worden geleid door specialisten van Eiffage Metal.
Nu het staalwerk in Westbury op zijn plaats staat, kunnen ingenieurs beginnen met de uitdagende klus om het dek 60 cm te laten zakken op de permanente lagers die het volledige gewicht van de constructie gaan dragen.
Tijdens de twee maanden durende operatie wordt het staalwerk boven elke pijler voorzichtig 20 cm per pijler verlaagd, pijler voor pijler, totdat het hele 320 meter lange dek op zijn uiteindelijke plaats ligt.
Tony Wehby, projectdirecteur van EKFB, zei: 'Als projectdirecteur voor het gebied Twyford tot Greatworth ben ik enorm trots op de toewijding en het harde werk van ons team om deze dubbele mijlpaal te bereiken. Het innovatieve 'dubbele composiet'-ontwerp toont niet alleen onze toewijding aan technische excellentie, maar benadrukt ook onze inspanningen om de koolstofuitstoot in de bouw te verminderen. Deze prestatie is een bewijs van de vaardigheid en het doorzettingsvermogen van iedereen die erbij betrokken is, en ik kijk ernaar uit om verdere vooruitgang te zien op het Turweston-viaduct.'
De afgelopen maanden is er ook aanzienlijke vooruitgang geboekt bij de andere grote viaducten van HS2, waaronder de belangrijke structuren die de Delta Junction in Noord-Warwickshire gaan vormen en de viaducten die de spoorlijn naar Birmingham Curzon Street leiden.
In totaal bouwt HS2 meer dan 500 overbruggingsconstructies, variërend van kleine verkeersbruggen tot het recordbrekende Colne Valley Viaduct, dat de langste spoorbrug in het Verenigd Koninkrijk werd toen het dek eerder dit jaar werd voltooid.