Deel 2:
Auto-industrie: de sector die het hardst geraakt wordt
De Amerikaanse auto-industrie is sterk afhankelijk van wereldwijde toeleveringsketens, vooral uit Mexico, Canada en China. Heffingen op Mexico kunnen bijzonder verstorend zijn, omdat auto-onderdelen vaak meerdere keren de grens overgaan voordat ze in een eindproduct terechtkomen. Dit kan de kosten voor autofabrikanten flink verhogen. Belangrijke punten om in de gaten te houden zijn:
Autofabrikanten zoals General Motors (GM), Ford (F), Stellantis (STLA), Tesla (TSLA), Rivian (RIVN) en Lucid (LCID) kunnen hogere productiekosten ervaren.
Leveranciers van auto-onderdelen zoals BorgWarner (BWA), Aptiv (APTV) en Gentex (GNTX) kunnen ook de gevolgen van de nieuwe invoertarieven ondervinden.
Chinese elektrische autofabrikanten zoals XPeng (XPEV), die willen uitbreiden naar de Amerikaanse markt, zullen te maken krijgen met uitdagingen door tarieven.
Europese autofabrikanten zoals Mercedes (MBG), Volkswagen (VOW) en BMW (BMW) lopen ook risico vanwege hun aanwezigheid op de Amerikaanse markt en mogelijke uitbreiding van invoertarieven naar Europa.
De woningbouwsector: hogere materiaalkosten, hogere bouwkosten
Meer dan 70% van het zachthout en gips dat de VS importeert komt uit Canada en Mexico. Invoertarieven zullen de bouwkosten verhogen, waardoor woningen minder betaalbaar kunnen worden en nieuwe projecten kunnen vertragen. Daarnaast kunnen hogere hypotheekrentes en stijgende materiaalkosten de bouw van nieuwe huizen ontmoedigen. Grote woningbouwers zoals Lennar (LEN) en D.R. Horton (DHI) worden hierdoor beïnvloed. Ook bouwmarkten zoals Home Depot (HD) en Lowe’s (LOW) zullen de impact hiervan merken.
De landbouwsector: hogere inflatie en het risico op tegenmaatregelen
Mexico levert meer dan 60% van de groenten en bijna de helft van het fruit en noten die de VS importeert. Invoertarieven kunnen daarom de voedselprijzen flink verhogen. Amerikaanse boeren die naar Mexico en Canada exporteren, kunnen te maken krijgen met vergeldende tarieven. Hierdoor kunnen hun producten minder aantrekkelijk worden op de wereldmarkt.
Supermarkten zoals Kroger (KR) kunnen hogere kosten krijgen door geïmporteerde producten. Ook Constellation Brands (STZ), dat Mexicaans bier importeert, kan tegenwind ervaren. Chipotle Mexican Grill (CMG) zal waarschijnlijk meer betalen voor avocado's en andere Mexicaanse producten.
Detailhandel: winstmarges onder druk
Veel retailers zijn afhankelijk van goedkope import uit China en Mexico. Invoertarieven zouden de kosten verhogen, waardoor ze ofwel hun marges moeten verkleinen of de kosten moeten doorberekenen aan de consumenten. Voorbeelden van aandelen die interessant zijn om in de gaten te houden:
Ketens zoals Walmart (WMT) hebben een brede blootstelling aan geïmporteerde goederen.
Kledingmerken zoals Nike (NKE) en Levi Strauss (LEVI) kunnen risico lopen omdat ze een groot deel van hun kleding in China laten maken.
Energie: uitdagingen voor Amerikaanse olieverwerkers
Canada levert meer dan de helft van de ruwe olie die de VS importeert. Een tarief van 10% kan de vraag naar Amerikaanse olie verhogen. Raffinaderijen zoals Chevron (CVX), Exxon Mobil (XOM), Phillips66 (PSX) en Valero Energy (VLO) kunnen in de problemen komen omdat het lastig kan zijn om geïmporteerde olie te vervangen door Amerikaanse olie. Canadese energiebedrijven die naar de VS exporteren, kunnen te maken krijgen met prijsdruk en problemen in de toeleveringsketen. De VS haalt ook aardgas, elektriciteit en uranium voor kerncentrales uit Canada.
Hernieuwbare energiebedrijven die afhankelijk zijn van Chinese import, zoals First Solar (FSLR), Enphase (ENPH) en SunRun (RUN), kunnen ook risico lopen.
Kortom: wat kan u doen als belegger?
Laat u niet afleiden door de ruis en behoud de focus op de basis. Korte termijn schommelingen zijn normaal, maar een langetermijnperspectief is belangrijker. Daarnaast blijft diversificatie belangrijk want het nieuwe handelsbeleid kan sectoren onvoorspelbaar beïnvloeden. Ondanks onzekerheid door invoertarieven, zijn er structurele groeikansen die deze politieke cyclus overstijgen.
Bron Saxo Investor