Bron: openbare website van Beursgenoten.nl
Havas
Havas heeft een beursnotering in Amsterdam gekregen en is het op vijf na grootste mediabureau ter wereld. De belangrijkste beursgenoteerde concurrenten van Havas zijn ‘s werelds grootste reclame- en mediabureau WPP, gevolgd door Publicis Groupe, Omnicon, Interpublic group en Dentsu Group. In augustus werd bekend dat Ahold Delhaize Havas heeft gekozen als mediabureau voor zijn Amerikaanse supermarktketens Giant Food, The Giant Company, Hannaford en Stop & Shop. In oktober verlengde Unilever zijn contract met Havas voor mediaplanning en -inkoop in Spanje en Frankrijk. Havas boekte over 2023 een omzet van € 2,8 miljard en een ebita van € 310 miljoen. Het bedrijf verwacht dat de omzet over 2024 gelijk zal blijven aan die van 2023 en streeft voor de komende jaren naar een gemiddelde jaarlijkse bijdrage aan de omzet uit overnames van € 40-€ 50 miljoen. In 2023 sloten tien mediabedrijven zich aan bij Havas. In 2025 moet de totale omzet op autonome basis met 2% groeien en komt de ebit-marge uit tussen 12,5% en 13,5%. Het bedrijf streeft naar een ebit-marge tussen 14% en 15% in 2028 en wil ongeveer 40% van de nettowinst als dividend uitkeren aan aandeelhouders. Havas heeft een Nederlandse stichting opgezet om mogelijke overnamebiedingen te voorkomen en daarnaast heeft de familie Bolloré dubbele stemrechten. Met Yannick Bolloré aan het hoofd van Havas heeft de familie een flinke vinger in de pap. Sinds Havas op het Damrak werd geïntroduceerd tegen een koers van € 1,82, is de koers nauwelijks van zijn plek gekomen en het noteert op moment van schrijven op een koers van € 1,67. Wij denken dat leden hiervan kunnen profiteren. Havas heeft namelijk een uitstekende positie in de reclamewereld en heeft het vermogen om de komende jaren op autonome basis en via overnames verder te groeien. Wij geven het aandeel een koopadvies.
Kansen:
De afzonderlijke entiteiten kunnen zich beter richten op hun kernactiviteiten en sneller reageren op marktontwikkelingen.
De opsplitsing maakt het eenvoudiger voor de bedrijven om nieuwe strategische partnerschappen aan te gaan en overnames te doen.
Aandeelhouders kunnen de bedrijven beter vergelijken en waarderen ten opzichte van sectorgenoten.
Bedreigingen:
Omdat beleggers de vier bedrijven opnieuw moeten waarderen, kunnen de aandelenkoersen op korte termijn flink fluctueren.
De opsplitsing zorgt voor de nodige herstructureringskosten, die de resultaten in 2025 kunnen drukken.
De familie Bolloré heeft ook bij de nieuwe bedrijven veel zeggenschap, wat met name grote beleggers kan afschrikken.
De auteur heeft op het moment van schrijven een belang in Vivendi, Louis Hachette Group, Canal+ en Havas.