TomTom « Terug naar discussie overzicht

Maart 2025, weinig veranderd.

33 Posts, Pagina: « 1 2 | Laatste
Beperktedijkbewaking
0
quote:

Wereldbelegger schreef op 2 maart 2025 08:29:

[...]
Ik blijf me verbazen dat TT zoveel optieseries kent en zo breed in range.
Het is puzzelen en/of gokken i.v.m. cijferdagen maar het is leuk spelen.
Zonder al te grote investeringen.

Niet geheel risicoloos i.v.m. mogelijk goed ontvangen persberichten, denk aan Esri deal bericht op 6 januari, of een mogelijk exitbod.
Tja, al die optieseries...
Nog uit de tijd dat TT een AEX-fonds was? Of omdat men er goedschiks of kwaadschiks in blijft geloven?
Hoe dan ook, doe er je voordeel mee.

Voor mij is TT allang niet meer mijn overheersende belegging, integendeel. Ik fröbel er nu mee, net als de founders. Wat ze ook doen, voor 10 mio aandelen kopen of niet, het laat me koud.

Ik ken hun mentaliteit en hun trucs inmiddels, al meer dan 20 jaar. Hun echte techniek ken ik al langer, ik zat samen met Alain de Taaye in Brusselse bijeenkomsten over de technologie van digitale kaarten. Sorry als ik daar al eerder over schreef...

Ik word oud. Ben een paar jaar geleden aan de dood ontsnapt, ben nu schoon verklaard van slokdarmkanker. Het begon met kokhalzen bij elke hap, het eindigde na een zware operatie met langzaam moeten eten, maar verder valt het wel mee.

Zo moeten jullie ook naar TT kijken. Aan de dood ontsnapt, en verder afwachten....
pwijsneus
0
Wordt maart een goede beursmaand, en waarom?

Geloof niet dat er nieuwe ATH's worden opgezocht. De AI hype lijkt over zijn piek, Europeanen spugen op Tesla en na cijferseizoen lijken tarieven, hoog blijvende inflatie en geopolieke onzekerheid de krantenkoppen te domineren. Is dat goed voor de beurs? Als ik het kan verzinnen is het waarschijnlijk vast al ingeprijst, toch?

En op welk niveau vinden jullie TomTom koopwaardig?

EUR <4,28. Waarom? Omdat dat zo'n beetje de waardering dat excl. Cash de free float op EUR 0 wordt gewaardeerd. Het is aanfröbelen met TomTom, helemaal eens, maar het is niet niets waard.
Wereldbelegger
1
quote:

pwijsneus schreef op 2 maart 2025 15:23:

Wordt maart een goede beursmaand, en waarom?

Geloof niet dat er nieuwe ATH's worden opgezocht. De AI hype lijkt over zijn piek, Europeanen spugen op Tesla en na cijferseizoen lijken tarieven, hoog blijvende inflatie en geopolieke onzekerheid de krantenkoppen te domineren. Is dat goed voor de beurs? Als ik het kan verzinnen is het waarschijnlijk vast al ingeprijst, toch?

En op welk niveau vinden jullie TomTom koopwaardig?

EUR <4,28. Waarom? Omdat dat zo'n beetje de waardering dat excl. Cash de free float op EUR 0 wordt gewaardeerd. Het is aanfröbelen met TomTom, helemaal eens, maar het is niet niets waard.
Ook Amerikanen beginnen met spugen op Tesla:

Demonstraties tegen Musk bij Tesla-showrooms in Amerikaanse steden, negen arrestaties in New York

Amerikanen hebben in verschillende steden gedemonstreerd bij showrooms van elektrische autofabrikant Tesla. Ze gingen de straat op in onder meer Jacksonville in Florida en Tucson in Arizona

www.volkskrant.nl/buitenland/liveblog...
pwijsneus
0
Wellicht is het zinvol dat we eens kijken hoe iedereen hier over denkt. Wat denken jullie, geef eens een reactie, goed om een beeld te hebben hoe de gemiddelde TomTom belegger denkt over;

  • Wordt maart een goede beursmaand, en waarom?

  • En op welk niveau vinden jullie TomTom koopwaardig en waarom?
Bijlage:
marique
7
quote:

pwijsneus schreef op 2 maart 2025 16:09:

Wellicht is het zinvol dat we eens kijken hoe iedereen hier over denkt. Wat denken jullie, geef eens een reactie, goed om een beeld te hebben hoe de gemiddelde TomTom belegger denkt over;

  • Wordt maart een goede beursmaand, en waarom?

  • En op welk niveau vinden jullie TomTom koopwaardig en waarom?
Maart? Geen idee. Boeit me ook niet. Want dagelijkse fluctuaties van mijn totale porto zijn groter dan de waarde van mijn positie in TT.

Koopwaardig? Voor TA-specialisten op elk niveau.
Maar voor FA-aanhanger op geen enkel niveau. Want op basis van bedrijfseconomische prestaties tot nu toe is TT ronduit waardeloos. En ik zie geen enkel signaal van toekomstige verbetering. Maar héél misschien zit er een laaggeprijsde exit in. Dan zou er voor mij een kleine genoegdoening voor vele jaren trouw aandeelhouderschap in zitten.

Wat eventuele overname betreft, vergeet de prijs die ooit betaald is voor TA. Als TT zelf, met alle knowhow in huis, er maar niet in slaagt om een winstgevend bedrijfsmodel op te tuigen dan moet je je afvragen welke overnemende partij dat wel zou kunnen.
Het eigen vermogen kalft af (waar blijft dat geld?) sinds de verkoop van Telematics. De goodwill op de balans is hoger dan het eigen vermogen. Maar de feitelijke waarde van de goodwill is, theoretisch gezien, nul komma nul zolang TT niet winstgevend is. Dus vergeet een hoge exit prijs.
Wereldbelegger
0
Geen veranderingen in de AFM registers deze ochtend.

Resumé
Volgens AFM registers
Inkoop 11 febr t/m 25 febr
Aantal handelsdagen: 11
*11 febr 1ste dag inkoop door Goddijn
*26-27-28 febr wel/geen inkoop door G&V: nog niet bekend

Overzicht
privé-inkoop aantal totaal
Goddijn 359.816 € 1.545.817,93
Vigreux 270.452 € 1.172.805,05

totaal: 630.268 € 2.718.622,98
gemiddelde daginkoop: 63.027
gemiddelde aankoopprijs: € 4,31
(voor beiden)

budget: € 10.000.000
aangekocht: € 2.718.622,98
in % : 27,19%
benbelegger
1
quote:

Beperktedijkbewaking schreef op 28 februari 2025 08:28:

....
Bovendien was ik wegens een futiliteit - ik schreef in november dat ik de melodie van het Russische volkslied mooi vond - belachelijk lang (> 3 maanden!) geschorst door de iex-moderator.
.....
Fijn dat je er weer bent !!
....

Dat schorsen is hier een, laat ik zacht uitdrukken, "vreemde zaak".

Vorige week zondag werd prince john geschorst en 3 dagen daarna was hij al weer op het forum aanwezig.
www.iex.nl/Forum/Topic/1350572/Koffie...

3 dagen, 3 maanden, 3 jaar....: het lijkt wel een speciale operatie.
leonardus65
0
Beperktedijkbewaking schreef op 28 februari 2025 08:28:

....
Bovendien was ik wegens een futiliteit - ik schreef in november dat ik de melodie van het Russische volkslied mooi vond - belachelijk lang (> 3 maanden!) geschorst door de iex-moderator.

Welkom terug, deze schorsing was wel zeer lang. Ik hoop dat je nu weer een beetje mobieler bent. Met een heup te breken ben je meestal wel een tijdje zoet....
Wereldbelegger
0
Klein stukje uit artikel over Waze update.

Waze is een stuk comfortabeler geworden voor automobilisten

Waze en Google Maps
Waze en Google Maps lijken steeds meer op elkaar, omdat het beide van Google is en gebruikmaakt van dezelfde community-gebaseerde feedback over de weg. Denk aan gevaarlijke objecten op de weg of file. Mensen melden dit in de app of de app vraagt ernaar wanneer hij merkt dat je afremt, en zo heb je meer actuele gegevens over de weg.

androidworld.nl/nieuws/waze-is-een-st...
Wereldbelegger
0
Brussel geeft auto-industrie meer tijd om CO2-normen te halen

Autofabrikanten krijgen twee jaar extra tijd om ervoor te zorgen dat hun wagens voldoen aan de CO2-uitstooteisen voor 2025. Daarmee zijn dreigende boetes dit jaar voor de fabrikanten van de baan.

www.volkskrant.nl/politiek/brussel-ge...
Beperktedijkbewaking
1
quote:

leonardus65 schreef op 3 maart 2025 10:36:

Beperktedijkbewaking schreef op 28 februari 2025 08:28:

....
Bovendien was ik wegens een futiliteit - ik schreef in november dat ik de melodie van het Russische volkslied mooi vond - belachelijk lang (> 3 maanden!) geschorst door de iex-moderator.

Welkom terug, deze schorsing was wel zeer lang. Ik hoop dat je nu weer een beetje mobieler bent. Met een heup te breken ben je meestal wel een tijdje zoet....
Tja, het valt me na bijna 3 maanden ook wat tegen. Ik loop weer (zonder kruk) maar nog niet snel en ook niet ver. Enfin, we houden de moed erin, elke week een klein beetje vooruitgang.
Beperktedijkbewaking
0
quote:

pwijsneus schreef op 2 maart 2025 16:09:

Wellicht is het zinvol dat we eens kijken hoe iedereen hier over denkt. Wat denken jullie, geef eens een reactie, goed om een beeld te hebben hoe de gemiddelde TomTom belegger denkt over;

  • Wordt maart een goede beursmaand, en waarom?

  • En op welk niveau vinden jullie TomTom koopwaardig en waarom?
1) Beursbreed heb ik niet zo'n goed gevoel over maart, niet in Europa en niet in de VS. De beurzen staan vrij hoog, de spanningen in de wereld lopen op, ik verwacht een mini-crashje van zeg 8-12%, al hoeft dat nog niet in maart te zijn.

2) Onder € 4,70 kan je TT kopen voor een ritje tot boven € 5, of om bijvoorbeeld i.c.m. opties wat te fröbelen, maar voor buy and hold is eigenlijk geen enkel niveau geschikt.
Beperktedijkbewaking
1
Op de radio werd gespeculeerd dat in het geval van een handelsoorlog tussen Europa en de VS Trump wel eens het algemene civiele gebruik van GPS zou kunnen bemoeilijken of afsluiten. Wat betekent dat voor de navigatie-producten en services van TT? Schakelen die 'vanzelf' over naar het EU-systeem Galileo of het Russische GLONASS? (Niet dat ik dat laatste in spannende tijden nu zo'n prettig idee zou vinden).

Nu meen ik jaren geleden al eens gelezen te hebben dat de stand-alone pnd's van TT van alle drie systemen gebruik (kunnen) maken. Voor de navigatie-apps en de moderne pnd's die via een smartphone werken (tethering) is natuurlijk de positionerings-chip in je telefoon van belang. Voor de zekerheid heb ik het ook aan ChatGPT gevraagd. Dit was het antwoord:

"De navigatieproducten van TomTom maken gebruik van meerdere satellietnavigatiesystemen, waaronder GPS (het Amerikaanse systeem), Galileo (het Europese systeem) en GLONASS (het Russische systeem). Door gebruik te maken van meerdere systemen kunnen de apparaten de nauwkeurigheid en betrouwbaarheid van de locatiebepaling verbeteren, vooral in stedelijke gebieden of omgevingen met veel obstakels. Dit zorgt voor een betere algehele prestatie van de navigatieproducten. De navigatieproducten van Tomtom blijven werken als GPS uitvalt, door GLONASS of Galileo te gaan gebruiken."

Ja, maar hoe zit het dan in het geval van tethering? Antwoord:
"PND's (Portable Navigation Devices) van merken zoals TomTom en Garmin zijn doorgaans uitgerust met hun eigen GPS-chips. Deze apparaten zijn ontworpen om onafhankelijk te functioneren zonder afhankelijk te zijn van een smartphone voor positiebepaling. Ze beschikken over hun eigen hardware en software voor navigatie, kaarten en routeplanning.
Vele moderne navigatiesystemen bieden echter mogelijkheden voor integratie met smartphones, zoals het ontvangen van verkeersinformatie, updates of andere gegevens via een app. Maar voor de basisfunctie van navigatie en positiebepaling vertrouwen ze op hun eigen GPS-technologie."

Gebruik je alleen een app zonder apart 'kastje' dan bepaalt uitsluitend de telefoon de positie. In de link hieronder kan je lezen hoe je kunt nagaan of dat met GPS of een van de andere systemen gaat.

www.esa.int/Space_in_Member_States/Th...

defence-industry-space.ec.europa.eu/e...
33 Posts, Pagina: « 1 2 | Laatste
Aantal posts per pagina:  20 50 100 | Omhoog ↑

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met uw e-mailadres en wachtwoord.

Direct naar Forum

Detail

Vertraagd 3 mrt 2025 17:35
Koers 4,588
Verschil +0,012 (+0,26%)
Hoog 4,650
Laag 4,530
Volume 131.584
Volume gemiddeld 336.279
Volume gisteren 267.089

EU stocks, real time, by Cboe Europe Ltd.; Other, Euronext & US stocks by NYSE & Cboe BZX Exchange, 15 min. delayed
#/^ Index indications calculated real time, zie disclaimer, streaming powered by: Infront