7 vragen over Koersplan
AMSTERDAM -
Met de uitspraak van de Hoge Raad in de zaak rond beleggingsproduct Koersplan
lijkt een einde te komen aan een jarenlange strijd tussen Aegon en 30.000 klanten. De repercussies van de rechterlijke uitspraak zijn groot, voor Aegon, maar ook voor consumenten met een Koersplan, mogelijk zelfs voor andere woekerpolissen. Zeven vragen en antwoorden over de zaak:
Koersplan is een beleggingsproduct waarbij consumenten elke maand een premie inlegden, die vervolgens door verzekeraar Aegon werd belegd. Koersplan is daarmee een van de vele beleggingsverzekeringen waarover de woekerpolisaffaire gaat.
Waarom zijn beleggers een procedure gestart?
De kritiek op Koersplan richt zich vooral op de overlijdensrisicoverzekering die in het product zit verwerkt. Die zou klanten niet zijn medegedeeld en bovendien veel te duur zijn geweest. Daardoor, en door tegenvallende beleggingsresultaten, is de opbrengst van het product zwaar aangetast. Zo’n 30.000 gedupeerden, verenigd in de stichting ’Koersplan de weg kwijt’, verwijten Aegon misleiding. De stichting is in 2005 met de juridische procedures gestart.
Wat betekent deze uitspraak?
De gedupeerden zijn in het gelijk gesteld. Aegon moet alsnog circa 85% van de ingehouden premie voor de overlijdensrisicoverzekering gaan beleggen, dit met terugwerkende kracht, zodat de opbrengst voor de klanten wordt verhoogd.
Hoe hoog is de compensatie?
Stichting ’Koersplan de weg kwijt’ heeft berekend dat het voor de bij hen aangesloten gedupeerden neerkomt op een vergoeding van gemiddeld tussen de 1000 en 1500 euro. Dat is per Koersplan-contract. Voor een gemiddelde deelnemer betekent dit dat de eindopbrengst van het product met circa 10 procent tot 15 procent stijgt, aldus ’Koersplan de weg kwijt’.
Krijgen alle Koersplan-klanten die compensatie?
Nee, vooralsnog enkel de gedupeerden in de stichting ’Koersplan de weg kwijt’. Deze uitspraak biedt andere gedupeerden en/of stichtingen echter een sterk wapen om ook naar de rechter te stappen. Dat kan leiden tot talloze procedures. Als Aegon het daar niet op aan wil laten komen, zal de verzekeraar ook naar compensatie voor alle andere klanten moeten kijken.
Wat betekent dit voor Aegon?
In eerste instantie een strop van 30 tot 35 miljoen euro. Aegon heeft echter in totaal circa 700.000 Koersplan-contracten verkocht, tussen 1989 en 1998. Zouden alle Koersplan-klanten langs dezelfde voorwaarden gecompenseerd worden, zou dat Aegon honderden miljoenen kosten. ConsumentenClaim, een andere belangenbehartiger voor consumenten met een woekerpolis, heeft eerder al laten weten dat het oordeel van de Hoge Raad waarschijnlijk ook gevolgen zal hebben voor andere Koersplan-achtige producten van Aegon: het Bonusplan, het Fiscaal Voordeelplan, het Mixplan en het Vermogensplan. De verzekeraar heeft in de loop der jaren al honderden miljoenen gereserveerd om de claims uit te kunnen betalen.
Heeft dit gevolgen voor polissen van andere verzekeraars?
Aangezien ook Koersplan een beleggingsverzekering is, biedt deze uitspraak gedupeerden van andere beleggingsverzekeringen – er zijn er onder tientallen namen miljoenen verkocht – mogelijk munitie om de eerdere collectieve compensatieregelingen inzake de woekerpolisaffaire open te breken. Bij Koersplan staat echter wel de overlijdensrisicoverzekering in het product centraal, niet zozeer de overall kosten van het product zoals in de woekerpolisaffaire.