Micro-trader schreef op 28 september 2014 18:02:
Complete onzin wordt hier geschreven. Laat ik een paar punten duidelijk maken op basis van 'insider' info:
- Air France moet concurreren met Ryanair. Dit kan op 2 manieren: 1) veel van de huidige AF piloten overzetten naar Transavia, waarbij de piloten 75% van hun salaris moeten inleveren 2) Nieuwe piloten aannemen voor Transavia en de huidige Europese routes van AF zelf laten doodbloeden en de bijbehorende piloten ontstlaan.
Volledig logisch en te begrijpen dat de piloten staken. Wat zou JIJ doen als je plots 50% tot 75% van je salaris zou moeten inleveren of zou realiseren dat je binnenkort overbodig zou worden binnen jouw bedrijf?
- Air France saboteert de onderhandelingen door (1) de gesprekken steeds voorbarig af te breken, (2) met valse persberichten naar buiten te komen voorafgaand aan de onderhandelingen en (3) te stellen dat Transavia Europa van de baan is, maar vervolgens precies dezelfde plannen uit te voeren onder de naam Transavia Frankrijk.
- Huidige cijfers van '20 miljoen verlies per dag' zijn lariekoek. Dit wordt uitsluitend gezegd om de Franse regering, de aandeelhouders en de consumenten te manipuleren. De Franse Europese routes zijn verliesgevend. Niet vliegen (55% van de vluchten) is in veel gevallen dus goedkoper dan wel vliegen, want: (1) de piloten hoeven niet betaald te worden, (2) geen brandstof kosten, landingsgelden e.d en (3) Air France kan middels 'cherry-picking' de meest winstgevende vluchten laten doorgaan. De enige gebieden waarop ze nu wat meer verlies maken zijn kosten van de stewardessen, grondpersoneel en wat afschrijvingskosten.
Morgen zul je zien dat de koers 5% zal stijgen (want een mogelijk einde van de staking was vrijdag nog niet voorzien, een aanhoudende staking was reeds ingeprijsd). Gedurende de komende maanden zal de koers verder stijgen als uitkomt dat de verliescijfers minder zwaar zijn dan gedacht. KLM draait daarnaast prima (als altijd).
Vergeet niet: there's always two sides to every story.