Theo Besteman
Kernafval in grafiet is geldmaker AMG
Topman: ’We staan gereed voor overnames’
Saaier dan grafiet wordt het voor beleggers niet. Maar afgewerkt uranium opslaan in bakken keihard grafiet kan straks voor AMG, de in Nederland genoteerde metallurgische materialenmaker, de nieuwe kaskraker worden.
Honderden kerncentrales moeten af van hun radioactieve afval. De grafieten bekisting blijkt daarvoor na tests geschikt. En veel goedkoper, benadrukt de 71-jarige topman Heinz Schimmelbusch de financiële kansen. Grafiet wordt bovendien steeds schaarser.
In de toekomstplannen van het bedrijf, met vorig jaar €1,1 miljard omzet, profiteert ’zijn’ natuurlijk grafiet ook van de opmars van lithium-ion-accu’s voor batterijauto’s, verwacht Schimmelbusch. Als private equity-man bouwde hij AMG (Advanced Metallurgical Group) van de grond af op. „Die batterijmarkt groeit nu snel. Neem de nieuwe fabriek voor batterijen van Elon Musks Tesla. Wij kunnen direct aan hen leveren, omdat onze grafiet daarvoor bij uitstek geschikt blijkt voor de accu’s.”
De Oostenrijkse topman zoekt bewust schaarse grondstoffen op, om die vervolgens industrieel praktisch toepasbaar te maken. Met eigen grafietmijnen in Sri Lanka, Duitsland, Zimbabwe en Mozambique heeft hij een groot deel van de grafietwinning wereldwijd in handen.
De crisis echter raakte AMG, dat bijvoorbeeld coatings voor propellers van vrijwel alle vliegtuigbouwers levert, vol. Van €32,70 per aandeel in 2008 zakte AMG naar de diepten rond €4,50.
Rondom AMG sneuvelden echter talloze smeltovens, andere bedrijven eten nog steeds marges op om te overleven. Ook AMG zag over het eerste kwartaal de winst met ruim 30% dalen, zijn omzet zakte 6% op jaarbasis. Maar het bedrijfsresultaat steeg 2%.
De ’vaak te positieve’ blik van Schimmelbusch, volgens de Vereniging van Effectenbezitters, kon eerdere slechte kwartalen en ’een trackrecord van teleurstellingen’ niet verhullen.
Maar het bedrijf houdt dankzij een bredere basis zicht op orders. Sinds de oprichting in 1997 kocht Schimmelbusch een tiental familiebedrijven met tot €100 miljoen omzet en vaak in honderd jaar opgebouwd vakmanschap in meerdere disciplines. „En voor zulke aankopen staan we weer klaar”, aldus de topman.
De keerzijde van forse prijsdalingen in de afgelopen vier jaar van grondstoffen als tantalum (-34%) voor vliegtuigmotoren en condensatoren, tot aluminium (-25%), chroom (-31%) en vooral AMG’s grafiet (-36%) is volgens Goldman Sachs en JPMorgan dat het bedrijf bij wereldwijde groei profiteert. Het tekort aan palladium vormt al een bedreiging voor de autosector: voor katalysatoren zijn weinig andere grondstoffen dan palladium geschikt.
Na de lang zijwaarts schommelende koers van 2012 tussen €6 en ruim €8, gaat het aandeel vanaf maart dit jaar inderdaad boven die grens van €8 en sloot gisteren op €8,50. ING zette bij zijn buy-advies het koersdoel eerder ruim een kwart hoger.
AMG kan volgens grondstoffenanalisten vooral profiteren van de wet in de smelterswereld dat hoe lichter en harder het materiaal is, hoe energiezuiniger. Schimmelbusch werkt met producenten nu aan grafieten, dat zowel erg licht als erg sterk is. „We staan vlak voor drie, vier grote ontwikkelingen, in overnames en nieuwe technologie”, aldus Schimmelbusch.