*Justin* schreef op 4 juni 2015 09:45:
[...]
Naar aanleiding van bericht gistereavond (handelsmissie). Als in de industrie zelf, maar nog niet daarbuiten, steeds duidelijker wordt dat TomTom leidend is in highly automated driving (HAD) dan zijn er vier partijen die dat nu al zeker weten.
- Audi. Die hebben namelijk met deze TomTom kaarten een Audi A7 zelfstandig naar Las Vegas laten rijden.
- Volkswagen. Want die doet met TomTom het onderzoeksprogramma en diverse tests.
- Apple. Die staan bekend om hun bezeten aandacht voor detail. De Nederlandse maker van horlogebandjes voor het Apple horloge heeft tig keer een groep mensen van Apple over de vloer gehad om kwaliteitscontroles te doen, etc. Ga er dus van uit dat Apple zich echt verdiept heeft in TomTom en exact weet wat ze doen.
- Bosch, vanwege het partnership rond sensoren.
Vervolgens zou Audi samen met andere partijen interesse hebben in HERE. Om de maps van de toekomst veilig te stellen. Raar, want hun toekomst ligt bij TomTom.
En vervolgens zou volgens een gerucht Apple zelf wereldwijde kaarten maken, naar aanleiding van een handjevol grijze busjes in San Francisco.
Mijn afdronk:
Het draait hier niet alleen om HERE (waar TomTom een leiding op neemt) maar ook om TomTom. Sommigen doen mee in bieding om HERE, alleen om de prijs voor een ander op te drijven (zoals Garmin deed door 'fake' mee te bieden op Tele Atlas). En om TomTom onder druk te zetten.
Apple en Volkswagen zouden beiden weleens interesse kunnen hebben in TomTom. Maar Goddijn weet dat in 2016 de automotive omzet flink stijgt en vanaf 2017 ook hoge marge omzet komt via het eerder genoemde Bosch.
Als je weet dat een toekomstige winst per aandeel op een euro of hoger kan liggen. Dan is een bod van bijvoorbeeld 15 euro helemaal niet zo interessant. Voor Goddijn en Co niet, en ook voor LT aandeelhouders niet.
Indien zij TomTom willen hebben moet er dus HOGER gemikt worden. We zien nu dat de koers oploopt, vanwege Nokia HERE, en de mogelijke interesse van meerdere partijen in TomTom (bijvoorbeeld UBER) en de aandacht voor de strategische waarde die analisten en journalisten ineens zien. Door die hogere koersen zou zo'n acceptabel bod wel meer in de mogelijkheden komen te liggen.
Op een koers van 6 euro is een bod van 20 uitgesloten.
Als TomTom naar de 13 kan kruipen, dan is het een 50% premie, en is het niet zo gek meer.