Hier had eigenlijk geen apart draadje voor geopend hoeven worden, maar toch dank voor het plaatsen. Onderstaande aantal “belangrijke” punten uit het bericht.
Belangrijke note bij het artikel: This is a guest post from Miguel Arias, chief operating officer at cloud-based mapping platform maker CartoDB.
- Reden dat bedrijven HERE willen hebben is dat het maken van een acurate basiskaart ontzettend duur is. Google geeft aan per jaar 1 miljard Dollar uit te geven. Misschien dat een overname van Waze daarom zo gek nog niet is.
Persoonlijke reactie hierop: Volgens mij heeft Google Waze enkel overgenomen voor de “community”. Die konden ze gebruiken als “probes” voor hun maps.
- Vier grote spelers in het veld van de kaartenbusiness, namelijk Google, TomTom, Nokia en OpenStreetMap. Auteur geeft aan dat de dekking van OpenStreetMap niet goed genoeg is voor veel ideeën.
- Ingebouwde navigatiesystemen zijn voor 80% van HERE. Deze systemen dragen bij aan betere dekking. Reden voor het willen hebben van HERE.
- Verkoop van HERE zal grote impact hebben op verschillende industrieën. Wat zal er gebeuren wanneer de data van HERE opeens niet meer openbaar zal zijn voor third-parties?
- Veel bedrijven hebben interesse in kaarten omdat ze diensten daarmee beter kunnen maken. Denk aan producten on top of de kaarten. Drone delivery, pick-up en drop-off points etc.
- Wat na de verkoop van HERE? Grote corporaties moeten bij concurrenten licenties op kaarten en data gaan nemen. Ik denk hier natuurlijk direct aan TomTom ;) OpenStreetMaps zou ook een optie kunnen zijn, maar daar zal veel tijd en geld voor nodig zijn.
- Verder nog wat goodtalk over CartoDB, het bedrijf van de auteur.