TomTom: 'We kunnen nu doorbreken'
Vandaag, 14:03
Update: vandaag, 15:17
Het gaat goed met TomTom. Zo goed zelfs dat de navigatiespecialist eerder dan gepland bekendmaakt hoe veel orders uit de autosector binnen zijn: 'Met €250 mln tot nu toe is ons orderboek in automotive voller dan ooit', zegt bestuursvoorzitter Harold Goddijn tijdens de autobeurs IAA in Frankfurt tegen het FD. 'Er liggen kansen om nu door te breken.'
TomTom bestuursvoorzitter Harold Goddijn
'Ondanks de onzekerheid in de automarkt groeien we. Dat is een teken van vertrouwen van de industrie', legt Goddijn de toename uit. Het niveau van bestellingen is volgens hem een indicatie dat TomToms strategie in 'automotive' werkt. Hij verwacht een mooi 2016.
Waarom kiezen autobouwers voor TomTom?
'We zijn leidend in het verstrekken van verkeersinformatie en we hebben veel gedaan om de locatiegegevens van de auto realtime te maken. Die data helpen om de veiligheidssystemen van auto's beter te maken. Daarnaast is ons platform snel en kostenefficiënt. Snelheid moet: als de kaartinformatie niet klopt, moet de realtime informatie dat vlug doorgeven en gaat er een alarm af.'
U bent optimistisch. Vreest u niet voor de gevolgen van de overname van concurrent Nokia Here door drie Duitse autobouwers (Volkswagen, Daimler en BMW, red.)?
'Wat er met Here gebeurt is nog een vraag. We praten volop met de autoindustrie om te kijken wat voor mogelijkheden de overname biedt voor TomTom en hoe we een onafhankelijke speler kunnen worden en blijven.
'Er liggen kansen om nu door te breken en ons relatief bescheiden marktaandeel in locatietechniek te vergroten. Dit soort overnames is een "trigger" voor de rest van de industrie om te bekijken wat ze met kaarten willen doen. Wij voeren daar gesprekken over.'
Hoe groot is de kans dat TomTom de boot mist door de overname? De drie Duitse spelers willen Here voor alle autobouwers toegankelijk maken.
'De autoindustrie is gewend om met meerdere partijen samen te werken en houdt niet van monopolies. Dat is namelijk slecht voor innovatie en efficiëntie. Er is een natuurlijke tendens om met meerdere partijen zaken te doen.'
U heeft het goede nieuws van vandaag op de IAA bekendgemaakt. Hoe belangrijk is deze beurs voor u?
'We doen hier zaken, gaan bij mensen uit de industrie langs en we hebben nieuwe ideeën gepresenteerd over hoe je autonavigatie makkelijker kunt maken en hoe 'connected' navigatie en 'connected' auto's steeds meer versmelten. Ook hebben we wat nieuwe apparaten gelanceerd.'
Gaat u zelf nog een specifiek nieuw model bekijken? De nieuwe Porsche 911 Carrera bijvoorbeeld?
'Ik ga wel een rondje doen en klanten bezoeken, maar niet speciaal een auto bekijken.'
Wat voor auto rijdt u zelf?
'Een vier jaar oude Volkswagen Golf. Daar zitten uiteraard meerdere apparaten van TomTom in. Maar ik moet bekennen dat ik meestal op de fiets naar mijn werk ga.'