We spraken elkaar 6 maanden geleden. Wat is er tussentijds veranderd?
Het landschap wordt duidelijk. Na tijden van onderzoek vindt elke partij zijn plaats. Het is duidelijk geworden dat kaarten een belangrijke rol in de toekomst van de auto spelen en dat twee concurrenten, TomTom en HERE hebben de strategie en hebben hun posities versterkt om de autofabrikanten hierin te ondersteunen.
Wat staat er in de sterren voor Paris Motor Show?
We gaan richting Parijs vanaf is het kruispunt dat ik zojuist beschreef. Van traditionele navigatie die ons succesvol maakte, maar hoge definitie navigatie in antwoord op de verwachtingen van autofabrikanten en de revolutie in autonoom rijden. Parijs wordt een moment om onze laatste technologie te tonen.
Jullie nieuws was vrij kalm de laatste tijd, hoe staat het met contract tekeningen?
Vorig jaar hadden we een target van 100 miljoen euro en kwamen uit op 300 miljoen orders. We zitten in een groeifase qua resultaten en aanvragen. De Europese markt krikt ook wat omhoog. Er zijn nieuwe lanceringen zoals PSA.
En specifieker, hoe dynamisch is de markt
We wonnen een contract met Volvo waar we software, kaarten en diensten wereldwijd leveren. Zij hebben een visie die wij kennen, het aantal dodelijke ongelukken naar nul brengen. Een grote markt uitdaging. Ik denk dat er echt momentum is qua partnerships. Industriële partijen denken op lange termijn. Alles wat we gebouwd hebben in infotainment is het resultaat van visie en logica en vindt een natuurlijke plaats in het autonome voertuig. Het voordeel is dat wij bekend zijn met de verwachtingen van consumenten.
En hoe vertaalt dat zich naar de wereld van 2016?
Er zullen grote wereldwijde aankondigingen komen, die zowel betrekking hebben op de uitbreiding van scope van bestaande contracten en van nieuwe contracten. Neem bijvoorbeeld Fiat. We werken al lang met de FIAT groep en we hebben ook Alfa Romeo en Lancia geintegreerd. Binnenkort zal TomTom producten hebben voor andere merken in de FIAT Chrysler groep. We discussieren ook met Aziatische fabrikanten, zoals Nissan, Toyota en anderen.
Overheden geven ruimte voor experimenteren met autonoom rijden. Wat is te verwachten van TomTom?
We kijken uit naar regelgeving die op termijn komt. Als partij die betrokken is in autonoom rijden hebben we bekendmakingen te doen op dit gebied.
Bedoelt u een HD map van Parijs, voor de World Cup?
Bijvoorbeeld (lacht)
Hoe sterk de groep ook is. Jullie investeringscapaciteit is niet onbeperkt. Wat zijn strategische kanttekeningen?
We kijken gebied tot gebied. We dekken nu twintig Amerikaanse staten en delen van Duitsland. We willen alle grote wegen gedekt hebben in de VS en Europa voor eind 2017. We kiezen de locaties op basis van onze eigen overtuigingen en de verzoeken van onze klanten. In feite is er geen dekkingsprobleem, het gaat om relevante dekking. Ik wil je laten zien de aankomst van robot taxi’s die vragen om een focus op heel specifieke gebieden.
Precies. Jullie partnership met Volvo. Die weer partner is van UBER en robot taxi’s wil lanceren. Dat beperkt zich niet alleen tot Pitsburg?
Ja, heel duidelijk, daar beperkt het zich niet toe.
Hoever zijn we in het bereiken van een standaard data formaat?
TomTom is altijd open geweest, zie onze toewijding aan het NDS consortium. Deze technologie is nu volwassen. Nu gaat het er om dat alle losse componenten met elkaar samenwerken, zodat alles werkt.
Wat zijn de obstakels?
Er zijn geen obstakels. Het R&D werk kost tijd, maar daar is niets bijzonders aan. Natuurlijk, er blijft geheimzinnigheid binnen de industrie om expertise te beschermen. Maar bij het autonome voertuig wordt er gevraagd om verbindingen die verder gaan dan ooit heeft plaatsgevonden.
Wat is jouw persoonlijke geloof?
Ik geloof er sterk in dat standaarden wereldwijd moeten zijn. Het is niet ondenkbaar dat er verschillen zullen zijn per regio, continent of land. Dan denk ik dat er een periode zal zijn waarin stap voor stap steeds meer technologie in de auto komt. Dat geldt alleen niet voor robo-taxi’s, die zullen in 1 keer in hun finale vorm op de markt komen, zonder bestuurder.